آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهجهانسیاست

مشاور غنی:

دهلیزهوایی افغانستان- عربستان هفته آینده به کار آغاز می‌کند


سمیر رسا مشاور رییس جمهورغنی در امور مالی و بانکداری امروزسه شنبه طی نشست خبری درکابل، ازآغاز کار دهلیز هوایی بین افغانستان- عربستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دید، سمیر رسا ‌مشاور رییس جمهورغنی گفت:نخستین محموله اموال تجارتی تاجران از طریق دهلیز هوایی افغانستان- عربستان، هفته آینده انتقال می‌یابد.
آقای رسا افزود: در این محموله، قرار است ۵۰۰ کیلوگرام زعفران از کابل به جده منتقل شود.
مشاور رییس جمهور می‌گوید:« تفاهمنامه ایجاد دهلیز هوایی افغانستان- عربستان، ۹ روز پیش امضا شد.»
پیش از این دهلیزهای هوایی افغانستان با هندوستان، قزاقستان وترکیه ایجاد شده بود.
سمیر رسا می‌گوید: تاکنون اموال تجارتی بازرگانان افغان که شامل میوه تازه، میوه خشک، گیاهان طبی، قالین وپوست و روده می‌شود، در ۱۰۰ پرواز به کشورهای هندوستان، قزاقستان و ترکیه انتقال یافته است.
به گفته رسا، ارزش مجموعی اموال تجارتی از طریق همین دهلیز‌های هوایی انتقال یافته است بیش از ۵۱ میلیون دالر امریکایی می‌رسد.
سمیر رسا در قسمت اصلاحات به میان آمده در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور گفت که ۲۴۱۵ نمره زمین در ۱۳ پارک صنعتی در ۱۱ ولایت کشور، اکنون آماده توزیع می‌باشد.
رسا گفت:« براساس فیصله شورای عالی اقتصادی و به هدف تشویق سرمایه‌گذاران، قیمت یک متر مربع زمین در این پارک‌های صنعتی ۵۰ افغانی تعیین شده است که هر جریب آن به ۱۰۰ هزار افغانی می‌رسد.»
مشاور رییس جمهور می‌گوید: حکومت سهولت‌هایی مانند برق، جاده و دیگر نیازهای زیربنایی را برای پارک‌های صنعتی نیز در نظر گرفته است.
این پارک‌های صنعتی در ولایت‌های کابل، غزنی، میدان وردک، قندهار، ننگرهار، فاریاب، خوست، لوگر، هرات، پکتیا وهلمند قرار دارد و مساحت مجموعی آن‌ها به ۴۹۵۶ جریب زمین می‌رسد.
به گفته رسا، تاکنون ۳۹ شرکت برای دریافت زمین در پارک‌های صنعتی ولایت‌های یاد شده درخواست داده‌اند و کار روی بررسی اسناد آنان، جریان دارد.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا