آخرین اخباراسلایدشواقتصاد و توسعهسیاستمنطقه

دهلی نو می‌خواهد بهره‌برداری از چابهار تا ۲۰۱۹ آغاز شود


دهلی نو اعلام کرده است که تلاش دارد بندر چابهار ایران تا سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری سپرده شود.
به گزارش خبرگزاری دید، اعلامیه هند در حالی منتشر می‌شود که نگرانی‌ها در مورد تحریم‌های جدید امریکا علیه تهران، عملی شدن این پروژه را زیر سوال برده است.
بندر چابهار ایران به عنوان یک دهلیز جدید ترانسپورتی برای اتصال افغانستان محصور در خشکی با سرمایه‌گذاری هند درحال توسعه است.
کابل امیدوار است با توسعه این بندر زمینه تجارت میلیون‌ها دالر مساعد شده و وابستگی تجاری این کشور به بندرگاه‌های پاکستان کم شود.
دراین اعلامیه که از جانب وزیر حمل و نقل هند منتشر شده، آمده است که چابهار زمینه دسترسی آسان را به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع فراهم می‌کند.
کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شامل آسیای میانه و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق است.
بندر چابهار در ساحل شمالی دریای عمان و در امتداد تنگه هرمز، در امیدهای هند برای گشایش مسیر حمل‌ونقل به آسیای مرکزی و افغانستان و دور زدن پاکستان، رقیب اصلی‌اش نقش بزرگی بازی می‌کند
افغانستان، هند و ایران سال گذشته موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند.
هند پس از توافق هسته‌ای بین ایران با قدرت‌ها‌ی جهانی (برجام) که به لغو یا تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه اتومی منجر شد، ۵۰۰ میلیون دالر برای تسریع توسعه این بندر اختصاص داد.
اما تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در مورد بیرون شدن از توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام و احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، عملی شدن پروژه چابهار را با خطر روبرو کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا