آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

دیپلماسی آشفته امریکا بعد از اخراج رکس تیلرسون

ناکامی واضح ترامپ به ابراز یک دلیل به تیلرسون در رابطه به این‌که چرا اخراج می‌شود، بی‌اطمینانی را در مورد صحت فرایند تصمیم‌گیری آقای ترامپ ایجاد می‌کند(کرده است). وضعیت مشابهی در ماه می اتفاق افتاد، زمانی‌که ترامپ «جیمز کومی» رییس «اف بی آی» را اخراج کرد.


دونالد ترامپ بدون هیچ توجیهی وزیر خارجه این کشور، رکس تیلرسون را اخراج کرد. اقدامی که کاخ سفید را در هرج و مرج قرار می‌دهد، چنانچه مقامات بلند پایه دولت ترامپ بدون هیچ هماهنگی بر کنار می‌شوند.
به نقل از اندیپندنت، این تحولات در زمان بسیار سختی برای دیپلماسی امریکا رخ می‌دهد. در حالی که رییس جمهور این کشور قرار است رو در رو با رهبر کوریای شمالی کیم جونگ اون در مورد خطر هسته‌ای که از جانب پیونگ‌یانگ مطرح است، ملاقات کند. گفته‌هایی وجود دارد که آقای ترامپ می‌خواست این تغییر را قبل از مذاکره با کوریای شمالی بیاورد، اما غیرمعمول است که چنین تغییر بزرگی در چنین زمان مهمی ایجاد شود.
سیاست خارجی امریکا در قبال روسیه نیز موضوع دیگری است. این خبر یک روز پس از آن صورت گرفت که آقای تیلرسون در ارزیابی بریتانیا اظهار داشت که «ما اطمینان کامل» داریم که احتمالاً روسیه مسئول حمله عصبی علیه یک جاسوس سابق روسیه در «سالزبری» بوده است.
آقای ترامپ هفته گذشته پیشنهاد کرد که تغییرات بیشتری در کاخ سفید پیش خواهد آمد، پس از آن که «گری کوهن» مشاور اقتصادی پس از اختلاف نظر با رییس جمهور در مورد سیاست‌های وی در مورد تعرفه‌های تجاری، استعفا داد. ترامپ همچنان مدیر ارتباطی‌اش «هاپ هیکس» را نیز ماه گذشته از دست داد. به شمول آقای تیلرسون، پنج نفر در دو هفته گذشته از کاخ سفید استعفا داده و یا هم اخراج شده‌اند.

ترامپ با تبدیل وزیر خارجه‌اش با مایک پومپئو رییس سی آی ای، یک بار دیگر واشنگتن را شوکه کرد. آقای ترامپ گفته است که او و آقای پومپئو نظریات مشابه دارند. اگرچه او با خانم «جینا هاپسبل» که رییس «سی آی ای» تعیین شده ممکن اختلاف نظر داشته باشند، زیرا از آقای پومپئو به خاطر مخالفت با بسته شدن زندان «گوانتانمو» انتقاد شده بود.

موضوع تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران نیز مورد اختلافی دیگر میان ترامپ و تیلرسون بود.
ترامپ گفته است:«وقتی به تفاهم‌نامه ایران می‌بینم. فکر می‌کنم وحشتناک است. من حدس می زنم که او (تیلرسون) فکر می‌کند خوب است. من می‌خواستم این تفاهم را از بین ببرم و یا کاری انجام دهم و او (تیلرسون) متفاوت می‌اندشید. بنابراین ما اختلاف نظر داریم.»
ناکامی واضح ترامپ به ابراز یک دلیل به تیلرسون در رابطه به این‌که چرا اخراج می‌شود، بی‌اطمینانی را در مورد صحت فرایند تصمیم‌گیری آقای ترامپ ایجاد می‌کند(کرده است). وضعیت مشابهی در ماه می اتفاق افتاد، زمانی‌که ترامپ «جیمز کومی» رییس «اف بی آی» را اخراج کرد.
وزارت امور خارجه این کشور، هیچ وقت در رابطه با چالش‌های سیاست خارجی کوتاه نیامده است. چه ناسازگاری با روسیه، کوریای شمالی و یا خاورمیانه بوده که همیشه سر خط رسانه‌ها است.
زمانی‌که رییس جمهور ترامپ در سال ۲۰۱۷ قدرت را در دست گرفت، آقای ترامپ بیشتر به حل مسایل از طریق نظامی تمایل داشت تا دیپلماسی.
ترجمه و تلخیص : سید طاهر مجاب

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا