آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثپاکستانتحلیلجهانچیندسته بندی نشدهمنطقه

روابط با طا-لبان برای پکن و اسلام آباد خوش خواهد آمد؟

خبرگزاری دید: به نظر می رسد که روابط میان کابل و اسلام آباد با افزایش نا امنی ها در پاکستان رو به وخامت گذارده شود اخراج مهاجرین افغانستانی ساکن در پاکستان دال بر این امر است و از سویی پکن هم در تعاملات خود با گروه طا-لبان در افغانستان محتاطانه‌تر گام خواهد بر داشت. باید منتظر ماند و دید که آیا طا-لبان در تحکیم یا تضعیف روابط خود با پکن و اسلام آباد و همچنین در مهار گروه های همسوی خود در پاکستان به نفع چین چه برنامه ای را اتخاذ خواهد کرد. آیا روابط با طا-لبان شگونی برای پکن و اسلام آباد را به ارمغان خواهدآورد؟

دولت نوپای پاکستان همزمان با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و انتقادها از انتخابات سراسری اخیر در این کشور با چند بحران امنیتی همزمان از رابطه با طا-لبان در افغانستان تا تلاش برای تخریب روابط اسلام آباد و پکن روبه رو شده است. در تازه ترین این تحولات، پنج کارگر چینایی و راننده محلی آنها  روز سه‌شنبه(۷ حمل) در یک انفجار انتحاری در شمال غربی پاکستان کشته شدند .

این حمله آخرین مورد از یک رشته حملات تروریستی است که ارتش و دولت این کشور  می‌گویند هدف آن برهم زدن روابط نزدیک اسلام‌آباد با پکن است. از سویی این انفجار سومین حمله تروریستی در یک هفته اخیر است. پاکستان  متحد استراتژیک چین و حلقه کلیدی ابتکار عمل کمربند و جاده شی جین پینگ، رئیس جمهور چین است. این حمله عملا چالش های امنیتی برای پروژه های چین در این کشور ایجاد کرده است.

پکن ده‌ها میلیارد دالر در کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) سرمایه‌گذاری کرده است، پروژه‌ای که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و منطقه غربی سین‌کیانگ چین را با شبکه‌ای از جاده‌ها، راه‌آهن به بندر گوادر پاکستان در دریای عرب متصل می‌کند.

با اینحال، حملات هفته گذشته بخشی از خشونت رو به افزایش گروه های شبه نظامی و تروریستی در پاکستان بود که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و به دست گرفتن قدرت توسط طا-لبان، فعال تر و خشونت آمیزتر شده اند.بیشتر خشونت ها توسط طا-لبان پاکستان، متحد ایدئولوژیک و همزاد طا-لبان در افغانستان، و همچنین ارتش آزادیبخش بلوچستان انجام شده است.

از سویی، طا-لبان پاکستانی روابط نزدیکی با یک گروه شبه نظامی موسوم به جنبش اسلامی ترکستان شرقی دارد که به دنبال استقلال مسلمانان اویغور در چین است. برهمین اساس طا-لبان پاکستان در واکنش به رفتار پکن با اویغورها حملاتی را علیه منافع چین در پاکستان انجام داده است.

همچنین یک گزارش نظارتی سازمان ملل در ژانویه به نگرانی‌ها در مورد همکاری نزدیک‌تر جنبش اسلامی ترکستان شرقی با طا-لبان پاکستان در ماه‌های اخیر “در استخدام، آموزش، برنامه‌ریزی حملات و ایجاد یک تهدید منطقه‌ای” اشاره کرد.

با اینحال؛ افزایش اخیر خشونت های شبه نظامیان در پاکستان بر بحران های سیاسی و اقتصادی این کشور در دو سال گذشته افزوده است. همچنین باعث تنش در رابطه پاکستان با طا-لبان افغانستان شده که مقامات پاکستانی آنها را به ارائه پناهگاه امن به شبه نظامیانی که حملات را در پاکستان انجام می دهند، متهم کرده اند. مقامات طا-لبان افغانستان این ادعاها را رد کرده اند.

تنش ها بین دو کشور در ماه های اخیر به اوج رسیده است. در ماه سپتامبر، مقامات پاکستانی سیاست جدیدی را با هدف اخراج حدود ۱٫۷ میلیون افغانستانی که به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می کنند، اعلام کردند. در اوایل ماه جاری، پاکستان نیز برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته، اهداف طا-لبان پاکستانی را در داخل افغانستان بمباران کرد.

با این اوصاف به نظر می رسد که روابط میان کابل و اسلام آباد با افزایش نا امنی ها در پاکستان رو به وخامت گذارده شود اخراج مهاجرین افغانستانی ساکن در پاکستان دال بر این امر است و از سویی پکن هم در تعاملات خود با گروه طا-لبان در افغانستان محتاطانه‌تر گام بردارد. باید منتظر ماند و دید که آیا طا-لبان در تحکیم یا تضعیف روابط خود با پکن و اسلام آباد و همچنین در مهار گروه های همسوی خود در پاکستان به نفع چین چه برنامه ای را اتخاذ خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا