آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارشمنطقه

روابط تجاری افغانستان و پاکستان ۸۰درصد کاهش یافته است

شماری از بازرگانان کشور می‌گویند که میزان واردات از پاکستان تا ۸۰ درصد کاهش یافته است و کمتر از بندر تورخم استفاده می‌شود.
از سویی هم، مسئولان ریاست عمومی گمرگان می‌گویند که درآمد گمرکات از طریق بنادر دیگر نسبت به سال گذشته ۱۶درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، مشکلات سیاسی و کارشکنی‌های حکومت پاکستان در عرصه ترانزیت کالاهای بازرگانی افغانستان از طریق بندر کراچی و تورخم سبب کاهش ۸۰درصدی تردد تجارتی از این کشور شده است.
برخی از بازرگانان در شمال کشور می‌گویند که به دلیل قوانین و مشکلات وضع شده از سوی حکومت پاکستان بر کالاهای بازرگانی افغانستان میزان واردات از طریق بندر تورخم به شدت کاهش یافته است.
در همین حال، کارشناسان امور اقتصاد به این باور هستند که وصل شدن افغانستان از طریق بندرحیرتان به خط آهن آسیای میان و از آن طریق به جمهوری خلق چین و همچنان افتتاح بندر چابهار ایران و وصل شدن کشور به هند از آن طریق باعث کاهش واردات کالا از بندر کراچی پاکستان و راه تورخم شده است.
پاکستان در سال گذشته میلادی به کالاهای تجاری هند و افغانستان اجازه نداد که از طریق بندر گوادر تردد کند و همین موضوع باعث سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار ایران شد.
خط آهن مزارشریف – حیرتان و بندر ترمز ازبیکستان نیز تاثیر زیادی بالای کاهش واردات از طریق تورخم داشت.
برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی کالاهای چینی از طریق بندر حیرتان و استفاده از خط آهن آسیای میانه وارد افغانستان شد که به گفته کارشناسان اقتصاد، هزینه کمتر از واردات از طریق تورخم داشت.
موضوع دیگری که بر کاهش واردات از پاکستان تاثیرگذار بود، استراتژی جدید ترامپ در مورد افغانستان بود که در آن، پاکستان حامی تروزیزم شناخته شده و زیر فشار قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا