آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانجنگچینمنطقه

روزنامه پاکستانی: چین طا-لبان را تنبیه کند

خبرگزاری دید: روزنامه پاکستانی دان از وزارت خارجه این کشور خواسته که خواهان اقدام طا-لبان علیه پناهگاه‌های «تروریستی» در مناطق مرزی شود و در صورت امتناع این گروه ، اسلام‌آباد از چین که حامی «مالی» طا-لبان است بخواهد این گروه را تنبیه کند. این روزنامه از طا-لبان هم خواسته است که به جای تظاهر به «نادانی»، اگر می‌خواهند به عنوان دولت قانونی افغانستان پذیرفته شود، باید از حملات ضدپاکستان ستیزه‌جویان از خاک افغانستان جلوگیری کند.

روزنامه دان در سرمقاله امروز خود، سه‌شنبه، ۲۹ حوت، نوشت که اسلام‌آباد از چین که «تمویل‌کننده مالی» حاکمان افغانستان است، بخواهد که علیه طا-لبان اقدامات تنبیهی را اعمال کند.

چین با گروه طا-لبان روابط نزدیکی دارد. باوجودی که چین مانند دیگر کشورها این گروه را به رسمیت نشناخته است اما بیجینگ در کابل سفیر دارد و اعتمادنامه سفیر طا-لبان در چین را هم پذیرفته است.

شرکت‌های چینی نیز در دو سال گذشته در زمینه استخراج معادن افغانستان قراردادهای زیادی را با حکومت طا-لبان امضا کرده است.

به نقل از افغانستان اینترنشنال؛ روزنامه دان در سرمقاله خود تاکید کرده که مهم است که در این مقطع، مناسبات با کابل تشدید نشود. به نوشته این روزنامه، درحالی که حملات «تروریستی» علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پاکستانی نباید بی‌پاسخ بماند، اقدامات یکجانبه نباید به یک عرف بدل شود.

این روزنامه افزود که چنین رویکردی منجر به وخامت روابط پاکستان با طا-لبان افغان می‌شود و ممکن است اسلام‌آباد هرگونه اهرم بر کابل را از دست دهد.

این روزنامه از اسلام‌آباد و طا-لبان خواست که دو طرف بررسی کنند که سرچشمه حملاتی که پاکستان را هدف قرار می‌دهد، کجاست.

پاکستان در واکنش به حمله مرگبار تحریک طا-لبان پاکستان بر نیروهای امنیتی خود در خیبرپختونخوا، روز دوشنبه(۲۹ حوت) بر مناطقی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حمله کرد.

طا-لبان گفته است که در این حمله بر «خانه‌های مردم ملکی» دستکم هشت نفر کشته شده‌اند. وزارت خارجه پاکستان اعلام داشت که «تروریست‌های» وابسته به حافظ گل بهادر، فرمانده تحریک طالبان پاکستان هدف عملیات نیروهای پاکستانی بودند.

در پی این حملات، نیروهای گروه طا-لبان با مرزبانان پاکستان در دند پتان ولایت پکتیا درگیر شدند. بعدتر وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که در پاسخ به «تجاوز پاکستان» با سلاح سنگین مراکز نظامی این کشور را در «امتداد خط فرضی» دیورند هدف قرار داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا