آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهم

روسیه: شواهد فراوانی از جنایات جنگی غرب و بریتانیا در افغانستان وجود دارد/ آنها به دنبال پنهان سازی‌ست

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید؛ شواهد زیادی از جنایات جنگی کشورهای غربی، به ویژه نظامیان بریتانیایی در افغانستان وجود دارد.  غرب به‌ویژه بریتانیا تمام تلاش خود را برای پنهان نمودن  جنایات سربازان شان در افغانستان به‌کار گرفته است، مسکو تأخیر در صدور ویزا برای نیروهای ویژه افغانستان را از دلایل آن دانسته است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روزگذشته(۱۵ حوت) در کنفرانس خبری گفته است که شواهد زیادی از جنایات جنگی کشورهای غربی، به ویژه نظامیان بریتانیایی در افغانستان وجود دارد.

زاخاروا گفته است: شهادت غیرقابل انکاری از افرادی وجود دارد که مستقیماً در این رویدادها دست داشته اند.

او به “جانی مرسر” وزیر سابق بریتانیا در امور کهنه سربازان اشاره کرده که در جلسات تحقیقات “مستقل” ملی مربوط به افغانستان، فعالیت جنایت‌کارانه نیروهای بریتانیا را علیه غیرنظامیان افغان تایید کرده است.

به گفته مرسر، پس از انتخاب شدن به پارلمان در سال ۲۰۱۷ و بعدا در ۲۰۱۹، بارها به او هشدار داده شده که زیاد در این مورد صحبت نکند.

در جلسات تحقیقات بریتانیا، مرسر کشتار غیرقانونی افراد ملکی توسط نیروهای ویژه بریتانیا را تایید کرده و همچنین استفاده گسترده از سلاح‌های ثبت نشده در افغانستان که قابل ردیابی نبوده‌اند.

خانم زاخاروا افزوده است: قبیحانه است که دولت بریتانیا تمام تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل شود که حقیقت جنایات نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان علنی نشود.

او دلیل تأخیر در صدور ویزا برای اعضای سابق نیروهای ویژه افغانستان را که شواهد زیادی از تیراندازی بر غیرنظامیان در افغانستان دارند، یکی از دلایل برشمرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی و تایید مقامات بریتانیا، در حال حاضر حدود ۲ هزار درخواست ویزا از سوی افغانستانی‌ها مسدود شده است.

روسیه بار دیگر از بریتانیا و متحدان ناتو خواسته که دست از پنهان کاری جنایت‌کاران جنگی بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که در نهایت شاهد یک تحقیق بی‌طرفانه و شفاف باشد که خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان افغانستان عدالت را ببینند.

او در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد تلاش غرب برای حمایت از حقوق بشر در سایر کشورها گفته که اگر رژیم‌های غربی به همان اندازه به مشکلات داخلی خود در زمینه حقوق بشر توجه می‌کردند، مدت‌ها پیش صاحب دموکراسی می‌شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا