آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهجهانمنطقه

روسیه و طا-لبان: مسکو به دنبال گسترش همکاری با طا-لبان برای خروج از فشار جنگ اوکراین

مترجم: حفیظ الله رجبی

خبرگزاری دید: روسیه بسیار پیش تر از اینکه طا-لبان دوباره بر افغانستان مسلط شوند مذاکره با این گروه را آغاز کرده بود و نیز از اولین کشورهایی بود که پس از به قدرت رسیدن دوباره طا-لبان در افغانستان، دیپلمات هایش را به کابل فرستاد. 


به نظر می رسد مشکلات سیاسی و اقتصادی طا-لبان از یک سو و تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین از سوی دیگر سبب شده روسیه و طا-لبان به این نتیجه برسند که روابط قوی تر هر دو طرف سود خواهند برد.

مسکو در حال بررسی خروج نام طا-لبان از لیست گروه های تروریستی در این کشور و تقویت همکاری با گروه کنونی حاکم بر افغانستان می باشد. اهداف اقتصادی به شمول توسعه کریدورهای تجاری، تمرکز بر حضور ژئواکونومیک وهمپیمانی امنیتی از جمله دلایل نزدیکی روسیه به طا-لبان عنوان می شود.
براساس اعلام برخی رسانه های خارجی، مسکو در حال بررسی خروج نام طا-لبان از لیست گروه های تروریستی روسیه می باشد.
اگرچه تصمیم نهایی در این مورد هنوز گرفته نشده اما دعوت روسیه از طا-لبان برای شرکت در مجمع اقتصادی بین المللی در کازان روسیه در ماه می نشان از علاقه شدید روسیه به گسترش روایط با طا-لبان دارد.
روسیه بسیار پیش تر از اینکه طا-لبان دوباره بر افغانستان مسلط شوند مذاکره با این گروه را آغاز کرده بود و نیز از اولین کشورهایی بود که پس از به قدرت رسیدن دوباره طا-لبان در افغانستان، دیپلمات هایش را به کابل فرستاد. 
به نظر می رسد مشکلات سیاسی و اقتصادی طا-لبان از یک سو و تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین از سوی دیگر سبب شده روسیه و طا-لبان به این نتیجه برسند که روابط قوی تر هر دو طرف سود خواهند برد.
در سال یک هزار و نه صد و نود و نه میلادی، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطع نامه هزار و دوصد و شصت و هفت را تصویب و طا-لبان را مسئول فراهم سازی پناهگاه و آموزش تروریست های بین المللی دانست.
چند ماه بعد ولادمیر پوتین این قطع نامه که تحریم هایی را علیه طا-لبان وضع می نمود را امضاء کرد.
در ادامه و در سال دو هزار و سه، دادگاه عالی روسیه طا-لبان را یک سازمان تروریستی دانست و اعلام کرد طا-لبان با گروه های مسلح غیرقانونی چچنی که برای کسب قدرت در ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان می جنگیدند، ارتباط دارد.
روسیه از سویی هم در سال دو هزار و هفده میلادی میزبان مذاکرات صلح بین دولت وقت جمهوری اسلامی افغانستان و طا-لبان بود و نقش میانجیگری برای صلح را بازی کرد.
در این مذاکرات صلح که با هدف یافتن راه حلی سیاسی برای بحران ها در افغانستان برگزار شده بود کشورهای “چین، ایران، پاکستان و برخی کشورهای جمهوری آسیای مرکزی” شرکت کرده بودند.
روسیه در ادامه با اینکه طا-لبان را همچنان یک گروه تروریستی می دانست ارتباط با این گروه را حفظ کرد.
 
اهداف و منافع
از زمان تسلط دوباره بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری طا-لبان را به رسمیت نشناخته است. بی توجهی طا-لبان به حقوق زنان و نادیده انگاشتن حقوق بشر از سوی این گروه سبب شده جامعه جهانی تااین لحظه طا-لبان را به رسمیت نشناسند.
طا-لبان اما از سویی به دنبال رفع تحریم های بین المللی، کسب جایگاه افغانستان در سازمان ملل و آزادی دارایی های بلوکه شده افغانستان که می تواند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی این کشور را حل کند، می باشد.
براساس پیش بینی ها در صورت رفع تحریم های بین المللی علیه طا-لبان، افغانستان می تواند با استفاده از کریدور  تجاری “لاجورد-لازولی” به ترکیه، اروپا و راه آهن ازبکستان، افغانستان وپاکستان وصل شود.
 
در این راستا باید گفت در صورت خروج نام طا-لبان از لیست گروه های تروریستی روسیه، اولین گام محکم در راستای رسمیت بین المللی طا-لبان برداشته می شود و روسیه نیز از همکاری با طا-لبان استفاده های لازم را می برد.
پس از ناکامی ایالات متحده امریکا در افغانستان اینک روسیه قصد دارد در قاموس فراهم کننده امنیت منطقه ای قد علم کند. برای مسکو، آسیای مرکزی اهمیت تاریخی خاصی دارد.
 از سویی هم پس از حمله تروریستی اخیر به یک سالن تاتر در مسکو، روسیه به شدت نگران امنیت در منطقه آسیای مرکزی می باشد. مواد مخدر و نفوذ دا/عش شاخه خراسان به آسیای مرکزی و در ادامه روسیه مسکو را نگران کرده است.
سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از نیروهای نظامی “ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان” و “اتحادیه اقتصادی اوراسیا” متشکل از پنج کشورآسیای مرکزی دو عامل مهم در افزایش حضور ژئو اکونومیک و ژئو پلیتیک در منطقه آسیای مرکزی  به شمار می رود. 
از سویی هم در برنامه سیاست خارجی روسیه در سال دو هزار و بیست و سه میلادی به الحاق افغانستان به همکاری های اوراسیا اشاره شده است.

 ارتباط روسیه و طا-لبان برای رقابت با غرب
به گفته کارشناسان امر گسترش روابط روسیه و طا-لبان به رقابت روسیه با غرب کمک می کند. روسیه از زمان حمله به اوکراین همواره تلاش کرده است کشورها را متقاعد کند که این حمله ضروری بوده است.
از دریچه تاریخ و سیاست، روسیه خود را محافظ ادیان و ارزش های سنتی و در مقام کشورهای صاحب تمدن  می داند و اروپا را “بی خدا” می خواند. روسیه از سویی معتقد است تمدن ها باید در چارچوب ارزش های موجود روسیه رشد و توسعه پیدا کنند و این دقیقا همان چیزی ست که روسیه را برای طا-لبان از غرب متفاوت می سازد .

منبع: اکونومیک تایمز – economic times

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا