آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

رییس عدلیه هرات: در گذشته مردم وکلای مدافع را دلال معاملات فکر می‌کردند

 

 

امروز انجمن وکلای مدافع زون غرب کشور به مناسبت هفته قانون اساسی کشور برنامه‌ای را تحت عنوان «نگاهی به جایگاه وکالت دفاع در قانون اساسی» در تالار غازی امان‌الله خان برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد رفیع نادری رییس دفتر انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان در هرات، هدف از برگزاری این برنامه را آگاهی‌دهی و بررسی جایگاه وکلای مدافع در قانون اساسی بیان کرده و گفت: این انجمن می‌خواهد جایگاه وکیل مدافع را در قانون اساسی و روند انتخاب وکیل مدافع را در پروسه عدلی و قضایی به بررسی بگیرد.
آقای نادری تاکید کرد که قانون اساسی و سایر قانون‌ها جایگاه وکلای مدافع را مشخص کرده که حضور وکیل مدافع در برگزاری جلسات ارگان‌های عدلی و قضایی، باعث قانون‌مندی آن می‌شود.
در همین حال، بنفشه سلطانی وکیل مدافع در هرات با اشاره به مشکلات وکیلان مدافع در کشور گفت: نه تنها وکیل مدافع در افغانستان بلکه در کشورهایی که قانون اساسی ‌شان به صورت باید و شاید آن تطبیق می‌شود نیز، با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
وی افزود، وکلای مدافع زن در تناسب به مرد‌ها بیشتر مشکل دارند چون برخی‌ها نسبت به خانم‌ها به دید بی‌باوری نگاه کرده و خانم‌ها را یک موجود ناتوان فرض می‌کنند.
در عین حال، سید رحمت رحیمی یکتن دیگر از وکلای مدافع در هرات با اشاره به نقش وکیل مدافع در روند پی‌گیری قضایا گفت: تا در دادگاه وکیل مدافع وجود نداشته باشد، دادگاه با مشکل مواجه می‌شود، زیرا مجرم توان دفاع از خویش را به شکل حقوقی ندارد و باید وکیل مدافع داشته باشد تا از نظر حقوقی از وی دفاع کند.
این وکیل مدافع از پارلمان که به‌عنوان مرجع قانون‌گذاری در کشور می‌باشد، خواست تا یک روز را در تقویم افغانستان به نام وکلای مدافع درج کند تا مردم اهمیت و جایگاه وکلای مدافع را بیشتر درک کنند.
از سویی هم، سید غلام محمد رحمانی رییس عدلیه هرات گفت: برای تامین عدالت در میان دو دعوا باید وکیل مدافع حضور داشته باشد و در غیر آن، در واقع عدالت اجرا نشده است.
وی در ادامه تاکید کرد که عدالت زمانی تامین می‌شود که سه عنصر مهم وجود داشته باشد که این عناصر شامل وکیل مدافع، محکمه و سارنوال می‌باشد.
به بیان آقای رحمانی، در سال‌های گذشته مردم به وکلای مدافع فقط به چشم یک دلال نگاه می‌کردند و هیچ باوری سر وکلای مدافع نداشتند.
نشست «نگاهی به جایگاه وکالت دفاع در قانون اساسی» در حالی در هرات برگزار می‌شود که در حال حاضر در این ولایت بیش از ۳۵۰ وکیل مدافع مرد و زن به گونه‌ رسمی فعالیت دارند.
سید غفور هاشمی- خبرگزاری دید- هرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا