آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

زمان ترمیم روابط کابل و اسلام‌آباد فرا رسیده است؟

این ارتش پاکستان است که سیاست خارجی دولت اسلام‌آباد را تعیین می‌کند. ارتش پاکستان هیچ‌گاه نخواسته است که در کابل یک حکومت خالی از بحران شکل بگیرد.



حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شد. عمران خان نخستین نخست‌وزیر پشتون‌تبار این کشور است. عمران خان در زمان مبازرات انتخابات پارلمانی، خود را پشتون معرفی کرد. تا‌کنون هیچ مقام پشتون‌تباری به سمت نخست‌وزیری پاکستان دست نیافته است.
در انتخابات پارلمانی، ارتش پاکستان از عمران خان حمایت کرد تا او در نهایت برنده انتخابات شود. نقش ارتش این کشور در روندهای انتخاباتی تعیین کننده است.
ارتش پاکستان در حالی از حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان حمایت کرد که دیگر احزاب و مقامات پیشین پاکستان متهم به فساد مالی بودند.
از سوی دیگر، « خویش‌خوری» شماری از سیاست‌مداران و احزاب پاکستانی موجب شد تا زمینه برای پیروزی عمران خان و حمایت ارتش از او فراهم شود.
از شعار‌های عمران خان در ایام مبارزات انتخاباتی مبارزه با فساد بود.
با توجه با آنچه عمران خان به عنوان نخست‌وزیر پاکستان در قبال افغانستان گفته است، زمان آن فرا رسیده که روابط نامطلوب کابل و اسلام‌آباد با روی کار آمدن آقای خان ترمیم شود.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور حداقل در یک مورد متوجه شده است که باید با ارتش پاکستان گفت‌وگو کند.
رییس جمهور غنی در اوایل کارش به عنوان رییس جمهور، به پاکستان رفت و در آنجا ضمن گفت‌وگو با مقامات اسلام‌آباد، از فرماندهی ارتش این کشور نیز دیدن کرد.
پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان در گفت‌وگویی با بی بی سی، این موضوع را تایید می‌کند.
عمران خان وقتی پیروزی خود را در انتخابات پارلمانی اعلام کرد، گفت به صلح و ثبات در افغانستان زیاد اهمیت می‌دهد.
در دو سال اخیر، مقامات ارشد امنیتی کابل و سلام‌آباد به منظور ایجاد روابط بهتر و نابودی هراس‌افکنان رفت و آمد کرده‌اند.
جنرال جاوید قمر باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان سفرهای متعددی به کابل کرده، ولی تاکنون نتایج روشنی در پی نداشته است.
پاکستان متهم است که از هراس‌افکنان حمایت مالی می‌کند و به سران آن‌ها در خاک خود پناه می‌دهد.
در یک سال اخیر، روند گفت‌وگو و مذاکره با طالبان شدت گرفته است و نشست‌هایی در کشورهای منطقه به منظور پایان جنگ برگزار شد، ولی در تمام این نشست‌ها کمتر به نقش پاکستان در جنگ افغانستان اشاره شده است.
عمران خان گفته آرزو دارد که روابط کابل و اسلام‌آباد به حدی خوب شود که مثل اتحادیه اروپا بتوانند مرز‌های شان را مدیریت کنند.
این آرزو را حامد کرزی رییس جمهور پیشین و رییس جمهور غنی هم داشته‌اند.
جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان عمر درازی دارد. پرویز مشرف رییس جمهور پیشین این کشور در صحبت با بی بی سی، می‌گوید که بلی این کشور در افغانستان جنگ نیابتی دارد و علت آن هم حضور هند در افغانستان است.
مشکل هند و پاکستان دیرینه است و هر دو کشور میدان نبرد شان را افغانستان انتخاب کرده‌اند. آقای مشرف در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که هند در افغانستان حضور «غرض‌آلود» دارد و با همکاری دستگاه استخباراتی افغانستان، در امور داخلی پاکستان دخالت می‌کند.
با توجه به سخنان رییس جمهور سابق پاکستان، بعید به نظر می‌رسد که نخست وزیر تازه این کشور بتواند مردم افغانستان را برای رسیدن به صلح و ثبات کمک کند.
روی همین علت، اظهارات عمران خان در ارتباط به افغانستان از سوی کابل جدی گرفته نشد.
این ارتش پاکستان است که سیاست خارجی دولت اسلام‌آباد را تعیین می‌کند. ارتش پاکستان هیچ‌گاه نخواسته است که در کابل یک حکومت خالی از بحران شکل بگیرد. تاکنون مقام نخست‌وزیری پاکستان میعاد قانونی کار خود را تکمیل نکرده است.
در فرجام، حکومت افغانستان می‌بایست در سیاست خارجی‌اش تعادل میان دهلی نو و اسلام‌آباد را مراعت کرده و مستقل بودنش را ثابت کند.
دولت‌مردان افغانستان، حداقل در چند سال گذشته نشان داده‌اند که کابل در سیاست خارجی خود دچار مشکلات کلان است. بدون شک سیاست خارجی کشور وابسته به فضای سیاسی منطقه است، اما حامد کرزی رییس جمهور پیشین و رییس جمهور غنی در برابر پاکستان سیاست چند دست داشته‌اند. این مسئله در رضایت آقای مشرف از آقای غنی و شکایت از آقای کرزی به خوبی محسوس است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا