آخرین اخبارایرانخبر های مهممنطقه

کاظمی قمی در سالگرد خروج امریکا:

سازمان‌های جاسوسی امریکا همچنان در افغانستان فعال‌اند/ ادعای امریکایی‌ها در مبارزه با تروریزم دروغ بود

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان در سالگرد خروج نیروهای امریکایی از این کشور می‌گوید که سازمان‌های جاسوسی امریکا همچنان در افغانستان فعال است. او افزود که عامل بحران کنونی افغانستان نیز اشغالگری امریکایی‌ها است.

حسن کاظمی قمی در سالگرد خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، یکشنبه شب(۲۳اسد) در گفت‌وگویی ویژه گفت که دلیل شکست امریکا در افغانستان بی‌اعتمادی مردم به حضور آن در افغانستان بود.
کاظمی قمی: امریکایی‌ها همچنین مانع تشکیل یک ارتش و همچنین دولت مرکزی و قدرتمند در افغانستان شدند، امریکا ۲۰ سال افغانستان را به سمت نابودی و ویرانی برد.
او اما تاکید کرد که با وجود خروج امریکایی‌ها، سرویس‌های جاسوسی این کشور در افغانستان هنوز هم فعال است: یک سال از فرار طراحی شده نظامیان امریکا از افغانستان می‌گذرد. این مفهومش این است که سرویس‌های جاسوسی امریکا همچنان در افغانستان هستند و به اقدامات تخریبی خودشان در پوشش‌های مختلف ادامه می‌دهند.
نماینده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان به این باور است که عامل به وجود آوردن بخش قابل توجهی از ناامنی‌های داخل افغانستان باز خود امریکایی‌ها بودند.
او در بخشی از گفت‌وگو امریکایی‌ها را متهم کرد که زمینه ورود گروه‌های تروریستی را به افغانستان فراهم کرده‌اند.
کاظمی قمی: زمینه‌سازی ورود گروه‌های تروریستی باز کاری بود که امریکایی‌ها در طول این ۲۰ سال انجام دادند. اینکه شما زیاد هم دیده‌اید که مراسم عروسی را تبدیل به عزاداری کردند.
از سویی هم آقای قمی با زیر سوال بردن ماموریت ضد تروریزم امریکایی‌ها در افغانستان، آن را «کاملاً کذب» می‌خواند.
او گفت: امریکایی‌ها نه تنها با تروریزم مبارزه نکردند بلکه مولد خود تروریزم بودند. شما در عراق و سوریه نگاه کنید داعش را چه کسی به‌ وجود آورد؟ به اعتراف خود امریکایی‌ها که عنوان می‌کردند داعش را خودشان ایجاد کردند.
به گفته کاظمی قمی، «امریکایی‌ها در هیچ‌کجا با تروریزم نجنگیدند، حتی بعد از فرار امریکایی‌ها از داخل افغانستان شما شاهد پدیده ظهور داعش هستید».
در همین حال، نماینده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان در ادامه گفت‌وگویش برخی بخش‌های ارگان‌های امنیتی و دفاعی اسبق افغانستان را به همکاری با امریکایی‌ها در انجام انفجارها و کشتارهای بزرگ متهم می‌کند.
او در این مورد گفت: متاسفانه بخشی از عناصر سازمان های امنیتی دولت سابق افغانستان در همکاری با امریکایی‌ها در انفجارها و کشتارهای بزرگ ذینفع بودند.
وی در باره مواد مخدر و حضور امریکایی‌ها اظهار داشت: یکی از پدیده‌های شوم دوره اشغال ۲۰ ساله امریکا مسئله گسترش موادمخدر بود. وقتی امریکایی‌ها آمدند تولید موادمخدر در آن سال حدود ۲۰۰ تن بود اما در دوره امریکایی‌ها این میزان به ۱۰ هزار تن رسید. همچنین یکی از ‌دیده‌های مصیبت‌بار این بود که با آمار وسیعی از معتادین در این سال‌ها روبرو بودیم. با اینکه در افغانستان موادمخدر کشت می‌شد، اما اعتیاد کم بود اما در طول این ۲۰ سال حجم معتادین در افغانستان متاسفانه یک رقمی حدود یک دهم جمعیت را شامل می‌شد.
کاظمی قمی همچنین گفت: از طرفی دیگر امریکا در طول ۲۰ سال زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان را از بین برد. مثلاً امریکایی‌ها می‌گویند بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دالر هزینه کرده‌ایم، امروز تولید برق در افغانستان ۳۰۰ میگاوات است و توزیع برق حدود ۱۰۰۰ مگاوات، یعنی ۷۰۰ مگاوات از کشورهای همسایه از جمله ایران این برق تامین می‌شود. یعنی کشوری که ۳۰۰ مگاوات تولید برق دارد دیگر نه صنعتی خواهد داشت و نه معدنی و این کارنامه‌ای است که امریکایی‌ها از خود در افغانستان به ‌جای گذاشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا