آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثچینحکومتخبر های مهممنطقه

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دالری چین در افغانستان

خبرگزاری دید: مقامات حکومت سرپرست می گویند در دو سال گذشته، شرکت‌های چینایی در بخش‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دادوستد تجاری میان دو کشور نیز افزایش یافته است. وزارت صنایع و معادن طا-لبان گفته‌ است؛ سه قرارداد بزرگ به ارزش حدود یک میلیارد دالر، در بخش‌های استخراج نفت، طلا و مس در افغانستان، با شرکت‌های چینایی امضا شده است.

همایون افغان، سخنگوی وزارت صنایع و معادن طا-لبان گفته است: سه قرارداد بزرگ که شامل استخراج نفت در ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سرپل، استخراج معدن طلا در ولایت تخار و قرارداد استخراج مس عینک دوم در ولایت لوگر که ارزش مجموعی این پروژه‌ها حدود یک میلیارد دلار، با چینایی‌ها امضا شده است.

با این حال، استخراج معادن در افغانستان به شامل استخراج نفت، طلا و مس از سوی شرکت‌های چینایی، زمینه‌ کار را برای هزاران تن از شهروندان کشور فراهم ساخته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت سرپرست افغانستان در مورد اشتغال زایی در بخش استخراج معادن در کشور گفته است: هم اکنون در بخش استخراج معادن حدود یک صد هزار شهروند کشور، صاحب کار شده‌اند و تلاش می‌شود تا این رقم بیشتر شود.

همچنین آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفته است که دادوستد تجاری میان افغانستان و چین نیز به بیش از یک میلیارد دالر رسیده است.

وی افزود: میزان تجارت میان افغانستان و چین در سال گذشته، به ارزش یک میلیارد و ۷۴ میلیون دالر است که از این میان ۳۴ میليون دالر صادرات و یک میلیارد دالر و چهل میليون دالر واردات بوده است.

در همین حال عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد، استخراج معادن را در بهبود اقتصاد افغانستان و فراهم‌سازی زمینه‌ کار برای شهروندان کشور مهم دانسته است.

حبیب اظهار کرده است: افغانستان از نظر داشتن معادن خیلی غنی است. استخراج معادن، ظرفیت ایجاد رفاه و منبع تولید ثروت را فراهم می‌سازد. این بخش همچنان در بازسازی کشور و ایجاد فرصت‌های کاری برای مردم خیلی مهم و حیاتی بوده و خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا