آخرین اخبارافغانستان

سرور دانش: کود جزایی جدید به زورگویی‌ها پایان می‌دهد

سرانجام پس از شش سال کود جدید جزایی کشور به دسترس همه‌گان قرار گرفت. این کود جدید جزایی از سوی کارشناسان مربوط، بهترین کود جزایی در منطقه خوانده شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم ریاست‎جمهوری که در مراسم معرفی کود جدید حضور یافته بود می‏گوید: امیدوارم کود جدید جزایی کشور به زور گویی‏ها پایان دهد.
وی، می‎افزاید که تغییرات اساسی در کود جزایی جدید به وجود آمده است و این کود چالش‏های برخاسته از پراکنده‎گی سند‏های تقنینی را بر طرف خواهد کرد.
آقای دانش در این باره بیان داشت: « با تنفیذ قانون جدید جزا، مسؤلیت وزارت تحصیلات عالی در باب تدریس این قانون در دانشکده‎های حقوق نیز سنگین‌تر می‎شود.»
معاون دوم ریاست‏جمهوری با اشاره به قانون منع خشونت علیه زنان، اضافه کرد، تنها قانونی که به دلیل حساسیت‏های خودش از کود جزا مستثنا شده و به شکل قانون مستقل باقی مانده است، قانون خشونت علیه زنان است.
در همین حال، عبدالبصیر انور وزیر عدلیه کشور می‏گوید که در کود جدید معیار‏هایی در نظر گرفته شده‎اند که جرم را با جزا متناسب می‎کنند.
وزیر عدلیه گفته که یکی از تغییرات به میان آمده در کود جدید، حبس حداقل از بیست و چهار ساعت به سه ماه است.
به باور آقای انور، جرم‎های سایبری، فساد اداری، محیط زیستی و جرم‌های مربوط به انتخابات از جرم‎های تازه‎ای است که در کود جزایی جدید گنجانده شده‌اند.
بر اساس اطلاعات وزارت عدلیه، در تدوین کود جزایی جدید، از سند‏های جهانی همانند کنوانسیون‌ها و کود‏ جزایی کشور‏های ایران، فرانسه، آلمان، ترکیه، مصر، موناکو و مالیزیا به علت نزدیکی با قانون جزای افغانستان، استفاده شده است.
افغانستان پیش از این، دارای یازده قانون مستقل جزا و شصت و سه قانون دیگری که احکام جزایی پوشیده و پنهان داشتند، بود.
گفتنی است که کود جزا، در دو کتاب با ۹۱۶ ماده و ۷۹۲ صفحه، در یک مجلد تحت عنوان کود جزا درشماره ۱۲۶۰ جریده رسمی مؤرخ ۲۵ ثور ۱۳۹۶ به چاپ رسیده است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا