آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سفیر امریکا در امور داخلی دخالت می‌کند، حکومتی‌ها مست می‌شوند!

اگر در افغانستان به راستی یک دولت ملی مستقل روی کار می‌بود، بی‌درنگ سفیر را احضار و از وی خواستار توضیحات می‌گردید و یادداشت اعتراضیه‌ای را به وی تسلیم می کرد.


عبدالرحمان خان: افغانستان کندویی است که عسل کم دارد ولی زنبورهای گزنده بسیار!
باید به سفیر امریکا خاطرنشان ساخت که توقع مردم ما ازسفارت امریکا عدم مداخله در امور داخلی ما است. اما اگر امریکا به راستی می‌خواهد گام استواری در راستای بهبود اوضاع و پایان بخشیدن به بحران در افغانستان بردارد و مداخله نیک و با حسن نیت نماید، باید فشار را بر ارگ در زمینه تطبیق بی‌چون و چرای مفاد موافقتنامه دولت وحدت ملی، برگزاری هرچه سریع‌تر لویه جرگه، ویرایش قانون اساسی و تغییر ساختار نظام و پایان بخشیدن به انحصارگرایی لگام گسیخته، که ره‌آورد لغزش‌های سیستماتیک ایالات متحده در ۱۵ سال اخیر است، افزایش دهد. در غیر آن ممکن است عده‌ای، اظهارات اخیر سفیر امریکا را در قبال بحران پدید آمده در بلخ که در اثر عدم پابندی و تمکین اشرف غنی احمدزی به تطبیق مفاد موافقتنامه حکومت وحدت ملی بروز نموده است، جانبدارانه، غیر قابل قبول و مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان ارزیابی نمایند. سفیر امریکا نباید فراموش کند که جامعه جهانی موافقتنامه دولت وحدت ملی را تضمین نموده است و باید به تعهدات خود صادقانه عمل نماید.
تجربه تاریخی نشان داده است که گشودن گره مشکلات اجتماعی و سیاسی، آن هم در جوامع عقب مانده قبیله‌ای و نیمه فئودالی چون افغانستان، می‌تواند پیامدهای سهمگین برگشت ناپذیر داشته باشد.
آن‌چه که سفیر امریکا کرده است، مغایر عرف دیپلماتیک بوده، در تاریخ کشور نظیر نداشته است که یک سفیر خارجی این‌گونه بی‌پرده در قبال مسایل داخلی ما موضع‌گیری نموده باشد. اگر در افغانستان به راستی یک دولت ملی مستقل روی کار می‌بود، بی‌درنگ سفیر را احضار و از وی خواستار توضیحات می‌گردید و یادداشت اعتراضیه‌ای را به وی تسلیم می کرد.
سفیر امریکا باید تاریخ افغانستان را نیک مطالعه کند و این سخنان «امیر عبدالرحمان خان» را برای همیشه آویزه گوش خود بسازد و به یاد بسپارد.
عزيز آريانفر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا