آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سیاست‌های پاکستان در قبال کابل؛ آیا علت امریکاستیزی کرزی این است؟

پرویز مشرف در ارتباط به چگونگی سیاست اسلام‌آباد در قبال افغانستان می‌گوید که حامد کرزی مدافع منافع پاکستان در حکومتش نبود. او در قسمتی از مصاحبه می‌گوید که در حکومت کرزی، چون مارشال محمد قسیم فهیم و امرالله صالح در کنار او بودند یک ارتش ۷۰ هزار نفری شکل گرفت که تمامی آن از پنجشیری‌ها بود.



حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور ۱۳ سال با حمایت ایالات متحده امریکا در افغاستان حکومت کرد.
اما یک باره و به دور از انتظار، پس از کنار رفتن از قدرت آقای کرزی به امریکاستیزی پرداخت.
او از نخستین چهره‌هایی بود که در برابر سیاست امریکا در افغانستان موضع تند گرفت.
حامد کرزی در صحبت‌های جداگانه و در سفر به کشورهای منطقه، از کنش امریکایی‌ها در افغانستان و منطقه انتقاد کرد.
کرزی سفرهایی به روسیه و ایران داشت و در آنجا دولت امریکا را به حمایت و انتقال گروه داعش در افغانستان متهم کرد. حرف‌های تند حامد کرزی برای خیلی‌ها در افغانستان پرسش برانگیز شد.
وقتی راهبرد تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا منتشر شد، حامد کرزی از اولین سیاست‌مدارانی بود که این راهبرد را به سود جنگ افغانستان دانست و گفت که راهبرد تازه امریکا به معنای ادامه جنگ افغانستان است.
البته خیلی‌های دیگر نیز این راهبرد را برای پایان بحران کشور غیر مفید تقلی کردند.
حامد کرزی در پایان حکومتش با امضای قرار داد امنیتی که سرانجام در حکومت وحدت ملی امضا شد، مخالفت کرد و آن را به نفع ثبات در افغانستان ندانست.
کرزی در آن ایام به این تاکید می‌کرد که امضای این پیمان امنیتی، ثبات را در کشور تضمین نمی‌کند.
داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی حکومت او، در کتابش « سیاست افغانستان، روایتی از درون» نوشته است که علت تقابل رییس جمهور پیشین با ایالات متحده امریکا، موضوع حمایت پاکستان از هراس‌افکنان بود. او در بخشی از این کتاب آورده است که حامد کرزی تلاش داشت که امریکایی‌ها برای پایان جنگ در افغانستان روی اسلام‌آباد فشار بیاورد و در ادامه می‌نویسد که این مسئله سبب شد تا در همان ایام، روابط آقای کرزی با کاخ سفید تیره شود.
زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان نیز، در مصاحبه‌ای با بی بی سی در خصوص تقابل رییس جمهور پیشین کشور با کاخ سفید می‌گوید که علت مشکلات به میان آمده میان کرزی و امریکا « پاکستان » بود. او در بخشی از این مصاحبه تاکید می‌کند که مشکل بعدی بین کرزی و امریکا چگونگی جنگ در افغانستان بود.
پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان مصاحبه‌ای با بی بی سی دارد، هر چند که تاریخ دقیق این گفت‌وگو روشن نیست، اما در حکومت وحدت ملی انجام شده است.
پرویز مشرف در ارتباط به چگونگی سیاست اسلام‌آباد در قبال افغانستان می‌گوید که حامد کرزی مدافع منافع پاکستان در حکومتش نبود. او در قسمتی از مصاحبه می‌گوید که در حکومت کرزی، چون مارشال محمد قسیم فهیم و امرالله صالح در کنار او بودند یک ارتش ۷۰ هزار نفری شکل گرفت که تمامی آن از پنجشیری‌ها بود.
رییس جمهور سابق پاکستان با حمایت از رییس جمهور غنی، به این باور است که آقای غنی فکر‌های خوبی دارد.
همچنان حامد کرزی در مصاحبه‌ای با بی بی سی می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری دوره او و انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته، مشکلی آن چنانی نداشت اما امریکایی‌ها برای این که حکومت ضعیفی شکل بگیرد تا زمینه مداخله آن‌ها به وجود آید، انتخابات را بدنام ساختند.
آقای مشرف در پاسخ به پرسش بی بی سی می‌گوید، ارتش ۷۰ هزاری نفری موجب شد که پشتون‌های افغانستان به گروه طالبان بپیوندند.
با این وجود، به نظر می‌رسد که علت امریکاستیزی حامد کرزی چگونگی نقش پاکستان در جنگ افغانستان باشد؛ چیزی که چندین دهه است از سوی دولت‌مردان افغانستان و چهره‌های سیاسی مطرح می‌شود.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا