آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سیاست غیر «مترقبه» افغانستان؛ غنی و عبدالله به هم تکیه کردند

اشرف غنی به عبدالله چنین پیشنهادی داده است و عبدالله یک هفته فرصت خواسته است. با رفتن اشرف غنی و داکتر عبدالله، به خانه عبدالرب رسول سیاف، از چهره های جهادی به نظر می رسد که پاسخ آقای عبدالله به غنی، بلی است.


محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در چهار سال از عمر حکومت وحدت ملی بسیاری از متحدان انتخاباتی و سیاسی اش را از دست داد. اکنون آن ها رقبای غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.
این روز ها تکت های انتخاباتی در حال شکل گیری است. قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود. محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی یکی از متحدان اشرف غنی به تازه گی استعفا داد و بر اساس روایت نزدیکانش، قرار است وی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد باشد. اطراف اشرف غنی به طور کل خالی شده است.
کریم خلیلی و جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری هم از متحدان انتخاباتی داکتر غنی بودند که به نظر می رسد در انتخابات دور جدید ریاست جمهوری با او نباشند.
جنرال دوستم رهبر ترک تباران افغانستان از جمله متحدان انتخاباتی غنی بود که بعید به نظر می رسد در انتخابات آینده در کنار غنی باشد. آنچه در این چند سال برای ازبیک ها پیش آمد سخت آن ها را آزار داده است و ممکن دیگر به قول و قرار رییس جمهور غنی اعتماد نکنند. بزرگان مشرقی که در انتخابات گذشته در تکت اشرف غنی بودند، حالا از اعضای ایتلاف بزرگی ملی هستند و سعی دارند در انتخابات دور جدید غنی را شکست بدهند و منزوی بسازند.
همایون همایون معاون اول مجلس نماینده گان یکی از آن ها است.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری از تیم کریم خلیلی، با غنی بود و اکنون براساس گزارش ها روابط آقای غنی و خلیلی چندان ایده‌آل نیست.
جنرال دوستم، فعلاً عضو ایتلاف بزرگ ملی است.
دست کم قضیه در مورد داکتر عبدالله شریک اشرف غنی نیز همین طور رقم خورده است. عبدالله، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نماینده حزب جمعیت اسلامی و تیم اصلاحات و همگرایی بود. در این تکت انتخاباتی حاجی محمد محقق رییس حزب وحدت اسلامی افغانستان از متحدان داکتر عبدالله بود.
حکومت وحدت ملی روی ناگزیری سیاسی شکل گرفت و قرار شد صلاحیت ها واختیارات این حکومت به گونه مساوی میان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی تقسیم شود.
رییس جمهور غنی تکروی و انحصار گرایی کرد و در نتیجه متحدان آقای عبدالله او را متهم به ناتوانی کرد و اعلام کردند که او دیگر نمی تواند نماینده جمعیت اسلامی و متحدان آن باشد.
شمار زیادی از اعضای جمعیت اسلامی به شمول عطا محمد نور، بر او تاختند و روی عبدالله خط کشیدند.
عطا محمد نور ریس اجرایی جمعیت اسلامی چندی پیش در گفت و گو با طلوع نیوز، گفت که در سه دور از انتخابات ریاست جمهوری از عبدالله در انتخابات حمایت شده و در آینده جمعیت اسلامی این شانس را در اختیار او قرار نخواهد داد.
شرایط طوری پیش آمده است که رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله گزینه دیگر ندارد جز این که در انتخابات ریاست جمهوری به هم تکیه کنند.
داکتر عبدالله در یک سال اخیر در برابر عملکرد رییس جمهور غنی و کارکرد حکومت وحدت ملی موقف فراوان ملایم داشته است.
باری به بی بی سی گفته بود که از شکل گیری حکومت کنونی پیشمان نیست. به باور نویسنده، دیگر متحدان انتخاباتی و سیاسی غنی و عبدالله به آن ها اعتماد نخواهند کرد و روی همین موضوع این دو ناگزیرند تا شامل یک تکت باشند.
اما حالا منابع خبر می دهند که رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله باهم رایزنی دارند که در انتخابات ریاست جمهوری در یک تکت حضور داشته باشند، اشرف غنی نامزد ریاست جمهوری و داکتر عبدالله معاون اول. به روایت منابع، غنی و عبدالله از ماه ها بدین سو باهم رایزنی دارند.
اشرف غنی به عبدالله چنین پیشنهادی داده است و عبدالله یک هفته فرصت خواسته است. با رفتن اشرف غنی و داکتر عبدالله، به خانه عبدالرب رسول سیاف، از چهره های جهادی به نظر می رسد که پاسخ آقای عبدالله به غنی، بلی است.
رییس جمهور غنی، شخصیت انحصار طلب و داکتر عبدالله، شخصیت تشریفاتی و به قول جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا سیاست مدار نرم و ملایم. آنچه در حکومت وحدت ملی پیش آمد موجب شد که رییس جمهور غنی، از عبدالله، هیچ هراسی نداشته باشد.
از سویی دیگر، این گمان هم زیاد بی مورد نیست که امریکایی ها از ایتلاف انتخاباتی اشرف غنی و داکتر عبدالله، در انتخابات دور جدید ریاست جمهوری حمایت کنند.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا