آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سیاف در کدام تیم بازی خواهد کرد؟

محمد اشرف غنی کابل را به قصد دهلی نو ترک گفته است. براساس گزارش ها عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی کشور نیز راهی هند شده، در همین هفته داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز به هند رفته بود.


در وصف نگرانی ها روی برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، این روز ها تکت های انتخاباتی در آستانه شکل گیری است. تمامی نشست ها میان سیاستمداران متمرکز بر انتخابات است.
بحث انتخابات ریاست جمهوری حتی به دهلی نو نیز رسیده است. از چندی بدین سو، هند یکی از مراکز رای زنی برای رییس جمهور غنی شده است.
امروز صبح محمد اشرف غنی کابل را به قصد دهلی نو ترک گفته است. براساس گزارش ها عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی کشور نیز راهی هند شده، در همین هفته داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز به هند رفته بود.
حالا منابع نزدیک به داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت تایید می کنند که عبدالله، پیشنهاد رییس جمهور غنی را به عنوان معاون اول در انتخابات دور جدید پذیرفته است.
رییس جمهور غنی از شریک خود خواسته بود که روی پیشنهاد او فکر کند. این منبع به خبرگزار دید، خبر می دهد که داکتر عبدالله، در انتخابات بعدی جایگزین جنرال دوستم، معاون اول رییس جمهور غنی خواهد بود.
رابطه اشرف غنی و جنرال دوستم در چهار سال ازعمر حکومت کنونی هرگز خوب نبوده است.
به نقل از منابع نزدیک به جنرال دوستم، او دیگر به آنچه رییس جمهور غنی می گوید اعتماد نخواهد کرد. آقای دوستم، در حال حاضر عضو ایتلاف ملی بزرگ است.
اگر اشرف غنی با داکتر عبدالله و سرور دانش به عنوان دو معاون خود موفق به پیروزی در انتخابات شود، خیالش راحت خواهد بود. در واقع رییس جمهور غنی از هر دو معاون خود هیچ گونه هراسی نخواهد داشت. سرور دانش و داکتر عبدالله، هر دو کرکتر نرم و ملایم هستند، چیزی که کار را برای غنی آسان خواهد کرد.
در حکومت وحدت ملی تجربه شد که سرور دانش و داکتر عبدالله، بیشتر اوقات به دفاع از کارکرد حکومت می پردازند. تمامی دغدغه آقای عبدالله، تشریفات حکومتی و تجملات آن است نه چیزی دیگر. او شریک غنی در حکومت بود و برابر تک روی های اشرف غنی، هرگز لب به شکایت نگشود.
بنابر این رییس جمهور در انتخاب معاون دوم خود گام دقیق و حساب شده برداشته است. از طرف دیگر امریکایی هم از اتحاد غنی و عبدالله، استقبال خواهند کرد.
برای خیلی ها شاید پرسش این باشد که چرا رابطه رییس جمهور غنی با معاون اولش جنرال دوستم، این قدر تیره شد؟
دوستم، برگ برنده اشرف غنی، در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بود. پاک ترین رای به سفارش دوستم، ازسوی ازبیک ها به صندوق اشرف غنی ریخته شد.
جنرال دوستم، در این چند سال خلاف خواست رییس جمهور غنی و حامیان کابل گام برداشت. با ناامن شدن ولایات شمال کشور در برج اسد ۱۳۹۴ جنرال دوستم، قصر صدرات را به قصد ولایت فاریاب ترک گفت. معاون اول ریاست جمهوری رهبری جنگ علیه طالبان را در شمال به دوش داشت. اما اندکی بعد روشن شد که ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی با سفر جنرال دوستم، به شمال به منظور نابودی هراس افکنان سخت مخالف هستند.
برخی از نزدیکان جنرال دوستم، به گونه آشکار می گفتند که رفتن جنرال دوستم به شمال به این معنا است که معاون اول حکومت خلاف آنچه رییس جمهور غنی و حامیان آن می خواهد گام بر می دارد.
اما در این میان، پرسشی به وجود آمده است که عبدالرب رسول سیاف، در انتخابات ریاست جمهوری در کدام تیم بازی خواهد کرد. در همین هفته داکتر عبدالله و اشرف غنی، به دره پغمان رفتند و مهمان آقای سیاف بودند.
از دیدار سیاف با عبدالله و غنی، تبصره های گوناگون بیرون داده شد. شماری نوشتند که غنی و عبدالله، تصمیم دارند در انتخابات آینده حمایت آقای سیاف را با خود داشته باشند.
سیاف در چند ماه اخیر با سران حزب جمعیت اسلامی و بزرگان جهادی کشور نیز دیدار گفت و گو داشته است. او تا کنون اعلام نکرده است که در انتخابات ریاست جمهوری موقفش چیست. عبدالرب رسول سیاف، از چهره هایی به شمار می رود که کمتر حرف می زند. او در مراسم گرامی داشت از هفته شهید در تالار لویه جرگه از دشمنی برخی کشور ها با افغانستان یاد کرد و گفت که روزی مردم افغانستان انتقام خود را خواهند گرفت.
پس از دیدار عبدالله و غنی با سیاف، شماری در صفحات فیسبوک تصویر یک بکس پول را گذاشتند و نوشتند که این بکس پر از دالر امریکایی و پول افغانی از غنی و عبدالله، در خانه آقای سیاف جا مانده است.
آقای سیاف در صبحت هایش همواره روی جایگاه جهاد و مجاهدین افغانستان تاکید داشته است و در مراسم سالگرد مارشال محمد قسیم فهیم، گفته بود از تنها چیزی که می توان از آن در افغانستان دفاع کرد، فداکاری مجاهدین است.
با این وجود، هنوز روشن نیست که عبدالرب رسول سیاف در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود، با کدام جناح انتخاباتی خواهد بود.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا