آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاست

وردکی‌ها:

سیستم انتخابات تغییر کند

باشندگان ولایت میدان وردک در یک حرکت اعتراضی خواستار تغییر در سیستم انتخابات شدند، پیشتر برخی از باشندگان ولیت غزنی نیز خواهان تغییر در سیستم انتخابات شده بودند.

به گزارش خبرگزاری دید و به نقل از هشت صبح، باشنده‌گان میدان وردک می‌گویند به خاطر مشکلات امنیتی امکان برگزاری انتخابات سراسری در این ولایت ممکن نیست و به همین دلیل باید سیستم برگزاری انتخابات تغییر کند و انتخابات به شکل حوزه‌ای برگزار شود.

هرچند پیش از این مسئولان کمیسیون انتخابات گفته ‌بودند که حکومت فرصت تصمیم‌گیری در مورد حوزه‌بندی انتخابات را از دست داده و انتخابات به شکل گذشته -هر ولایت به عنوان یک حوزه- برگزار خواهد شد اما اکنون مسئولان این کمیسیون با تغییر موضع گذشته‌‌‌شان می‌گویند که منتظر تصمیم حکومت در این مورد هستند.

در انتخابات قبلی هر ولایت، یک حوزه‌ی انتخاباتی بود و برای انتخاب ده نماینده‌ کوچی‌ها و یک نماینده‌ سیک‌ها و هندوها، کل کشور به عنوان یک حوزه در نظر گرفته شده بود، اما اکنون شماری از باشنده‌های ولایت‌های میدان وردک و غزنی خواهان کوچک‌سازی این حوزه‌ها هستند.

با این حال، حفیظ‌الله هاشمی، از کمیشنران کمیسیون انتخابات می‌گوید کمیسیون انتخابات کار خود را به وقت و زمانش انجام داد و حدود یک سال پیش، طرح حوزه‌بندی و کوچک‌ساختن حوزه‌های رای‌دهی را به کابینه فرستاد، اما حکومت در این مورد تاکنون تصمیم نگرفته است.

طرح کوچک‌ساختن حوزه‌های انتخاباتی به سال‌ ۲۰۱۰ بر می‌گردد. تصمیم تغییر حوزه‌های انتخاباتی زمانی خلق شد که در انتخابات پارلمانی قبلی، همه‌ نماینده‌گان غزنی از یک قوم خاص به پارلمان کشور راه یافتند. این امر از آن زمان تا کنون انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا