آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

شعارهای برخی نامزدان؛ توهین به خود و شعور رای دهنده

مبارزه با فساد اداری، محو نادانی، تامین صلح، از میان برداشتن تفرقه قومی، زمینه رشد جوانان و ده‌ها مورد دیگر شعارهای انتخاباتی برخی نامزدان انتخابات ۲۸ میزان را تشکیل می‌دهد.


قرار است تا ۲۸ میزان پیکارهای انتخاباتی از سوی نامزدان انتخابات پارلمانی ادامه یابد. نامزدان در سراسر کشور با شعارهای گوناگون روی کار آمده‌اند و قصد پیروزی در انتخابات پیش رو را دارند.
مبارزه با فساد اداری، محو نادانی، تامین صلح، از میان برداشتن تفرقه قومی، زمینه رشد جوانان و ده‌ها مورد دیگر شعارهای انتخاباتی نامزدان انتخابات ۲۸ میزان را تشکیل می‌دهد.
در کنار دیگر نگرانی‌ها، یک نگرانی جدی شعارهای برخی نامزدان انتخابات پارلمانی است. این شعارها نشان می‌دهد که نامزدان انتخابات پارلمانی از وظیفه شان به عنوان نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان کشور هیچ گونه آگاهی ندارند. البته هستند نامزدانی که در حد مسئولیت شان در پارلمان شعار داده‌اند.
طی چند هفته اخیر با شروع مبارزات انتخاباتی، شهروندان در صفحات فیسبوک شان از شعار های انتخاباتی برخی نامزدان انتقاد کردند و از این شعار ها کلی طنز ساختند.
مردم به عنوان صاحبان پروسه انتخابات و رای دهنده، هم در برابر شعارهای انتخاباتی نامزدان هیچ گونه اعتراض یا واکنشی نداشته‌اند. حتی حرف‌های کلان کلان شماری از نامزدان ازسوی مردم با استقبال مواجه شده است. تمامی شعار‌های انتخاباتی نامزدان در مغایرت با وظایف نمایندگان در پارلمان کشور است.
عمده‌ترین وظیفه و مسئولیت پارلمان تصویب و رد قوانین و نظارت از عملکرد حکومت است. نامزدان انتخابات باید این مسئله را درک کنند و درعین حال، در حد صلاحیت شان شعار بدهند.
در چند دور از انتخابات پارلمانی، نامزدان انتخاباتی نیز همین طور پیش آمده‌اند. انتظار می‌رفت که در این دوره وضعیت اندکی تغییر کند که نکرد.
افکار عمومی کشور باید متوجه باشند که وظایف نمایندگان شان در مجلس نمایندگان چیست؟ در صورتی که مردم همانند نامزدان شناخت مطلوب از مسئولیت یک وکیل نداشته باشند، در قسمت انتخاب نمایندگان خود بدون شک که دچار مشکل خواهند شد. بسیاری از وعده‌های نامزدان انتخابات پارلمانی، شعار هایی است که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باید ارائه کنند.
مردم چون از وظایف کاری مجلس نمایندگان درک و آگاهی لازم را ندارند، در چند دور از انتخابات پارلمانی در مورد انتخابات نمایندگان شان دقیق نبودند. اگر مردم آگاهی لازم را داشته باشند، شکی وجود ندارد که در قسمت انتخاب نمایندگان خود مسئولانه عمل می‌کنند و در نتیجه حضور و انتخاب آن‌ها یک پارلمان سالم و ملی شکل خواهد گرفت.
میزان زیادی از جامعه افغانستان از نبود سواد رنج می‌برد و این موضوع سبب شده است تا دمکراسی در افغانستان نهادینه نشود. متاسفانه حکومت و هیچ آدرس برای آگاهی دهی از وظایف اعضای مجلس نمایندگان به مردم کاری نکرده است.
مردم باید از وظایف مجلس نمایندگان اطلاع داشته باشند. می‌توان گفت که در عدم شناخت از وظایف مجلس نمایندگان، مردم با رویکرد قومی و زبانی درپروسه انتخابات شرکت می کنند که این خود برای پروسه انتخابات یک خطر است.
آنچه نامزدان این روزها در ایام مبارزات انتخاباتی به مردم وعده می‌دهند در صورتی محقق خواهد شد که این نامزدان از چیستی مسئولیت‌های شان آگاهی داشته باشند.
به باور نویسنده، این شمار نامزدان با شعارهای انتخاباتی شان هم خود را توهین می‌کنند و هم جامعه را.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا