آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

شکل‌گیری ایتلاف‌ها؛ انتخابات ریاست جمهوری نفس‌گیر خواهد بود

شکل‌گیری ایتلاف‌های جدید برای رفتن به انتخابات ریاست جمهوری، بدون شک از سوی ارگ به عنوان یک زنگ هشدار تعبیر شده و این نهاد نیز در پی جمع کردن یارانی برای خود بر خواهد آمد.



بر مبنای حرف رییس جمهور محمد اشرف غنی، قرار است انتخابات ریاست جمهوری در جوزای سال آینده برگزار شود. هر چند بعید به نظر می‌رسد در همان تاریخی برگزار شود که رییس جمهور اعلام کرده است.
این روزها محتوای تمامی نشست‌های سیاسی بیشتر روی بحث انتخابات متمرکز است. در کنار انتخابات ریاست جمهوری، قرار است در ۲۸ میزان سال روان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها نیز برگزار گردد.
با این وجود، افغانستان قرار است در فاصله زمانی اندک دو انتخابات را تجربه کند و بدون شک در هر دو، رییس جمهور غنی و مخالفان سیاسی او در بیرون از ارگ، باهم رقابت خواهند کرد.
درست است که انتخابات ریاست جمهوری اهمیت بیشتری به نسبت انتخابات پارلمانی دارد، اما برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان را برای رییس جمهور و مخالفان سیاسی او بیشتر از هر انتخاباتی که تجربه شده، مهم ساخته است.
در برخی از حلقات سیاسی کشور این گمان وجود دارد که ریاست جمهوری تلاش دارد نماینده‌گانی را روانه شورای ملی کند که در انتخابات ریاست جمهوری، آن‌ها برای اشرف غنی لابی کنند.
از شکل‌گیری ایتلاف‌های سیاسی اخیر بر می‌آید که یک ایتلاف سیاسی متشکل از مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ قدم علم خواهد کرد.
این روزها، آوازه است که به زودی ایتلاف ملی برای نجات افغانستان و چند جریان دیگر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، دست به دست هم بدهند و با ریاست جمهوری داخل یک رقابت انتخاباتی شود.
ایتلاف ملی برای نجات افغانستان یک سال پیش شکل گرفت و اعضای برجسته آن عطا محمد نور، حاجی محمد محقق و جنرال دوستم هستند که هر کدام در سیاست افغانستان مطرح‌اند.
اگر مخالفان سیاسی ارگ موفق شوند که ایتلاف بزرگ ملی را سر و سامان بدهند، بدون شک کار رییس جمهور غنی و پیروزی او در انتخابات خیلی دشوار خواهد شد.
از بُعد مردمی، رییس جمهور غنی چندان پایگاه ندارد و برعکس او، مخالفانش از نفوذ بیشتری در میان مردم برخوردارند. این مسئله در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته تجربه شد.
از اولویت‌های مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی، از همین اکنون تا روز برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۸ باید منسجم شدن آن‌ها باشد.
در فرجام از تاکید جامعه جهانی این طور می‌شود دانست که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده برای ثبات افغانستان حیاتی است.
به تازه‌گی آقای غنی گفته است که انتخابات ریاست جمهوری بدیل ندارد و سفیر بریتانیا نیز در یادداشتی آورده است که انتخابات ریاست جمهوری برای محو بحران‌های موجود، یک نیاز است.
شکل‌گیری ایتلاف‌های جدید برای رفتن به انتخابات ریاست جمهوری، بدون شک از سوی ارگ به عنوان یک زنگ هشدار تعبیر شده و این نهاد نیز در پی جمع کردن یارانی برای خود بر خواهد آمد.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا