آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهمعدلی قضایی

طا-لبان: تا کنون دو میلیون جریب زمین غصب‌شده به نفع حکومت استرداد شده است

خبرگزاری دید: وزارت عدلیه حکومت سرپرست از استرداد ۱۱۴۵ جریب زمین غصب شده در ولسوالی بگرامی کابل خبر داد و گفته است: مسئولیت کمیسیون جلوگیری از غصب زمین و استرداد زمین های غصب شده این است که زمین های بیت المال و حکومتی را از نزد غاصبان و زورمندان و متصرفان غیر شرعی استرداد نماید که این روند در تمام ولایات افغانستان به سرعت ادامه دارد. تا اکنون تقریباً حدود دو میلیون جریب زمین در ولایات مختلف افغانستان استرداد شده است.

ریاست نشرات و ارتباط عامه وزارت عدلیه طا-لبان با انتشار خبرنامه ای گفته است؛ تا اکنون تقریباً حدود دو میلیون جریب زمین در ولایات مختلف افغانستان استرداد شده است.

وزارت عدلیه با بیان اینکه کمیسیون جلوگیری از غصب زمین و استرداد زمین های غصب شده مسئولیت خویش را ادا می کند و هیچ خصومت شخصی و جانبدارانه در استرداد زمین ها با شخصی ندارد می گوید: هدف این کمیسیون محض استرداد زمین های (حکومتی) مرعی عامه و وقفی بوده و جلوگیری از غصب این زمین ها است.

این کمیسیون در کنار خود چهار محکمه اختصاصی و در هر ولایت یک هیأت تخنیکی تشخیص و تثبیت زمین های غصب شده را دارد که برای رسیدن به این اهداف کار می‌کند.
بنابر این مسوولیت موضوع قریه علاءالدین خیل مربوط ناحیه (۲۲) ولایت کابل به اساس مکتوب شماره (۳۲۸۱) مورخ ۳/۱۲/۱۴۴۴از طریق ریاست عمومی قضایای امارت به محکمه اختصاصی جلوگیری از غصب زمین و استرداد زمین‌های غصب شده فرستاده شده بود.

محکمه مذکور به تاریخ ۱۴۴۵/۶/۱۱ هـ.ق فیصله شماره (۱۵/۲) را صادر نموده و آن را به اساس مکتوب (۱۵۷) مورخ ۱۳/۶/۱۴۴۵ (اول سرطان سال جاری) به این اداره فرستاده است، طوریکه فیصله مذکور قرائت شد این محکمه (۵۵۵) جریب زمین را که دارنده قباله شماره (۷۴۹۳/۹۴۶) مورخ ۱۳۲۱/۱۲/۲۶ است به نفع اشخاص صادر نموده و باقی مانده زمین مذکور را دولتی دانسته و حکم استرداد آن را صادر نموده است.
این فیصله توسط مکتوب شماره (۳۹۶۰ بر ۲۶۸۸) مورخ ۱۴۴۵/۶/۲۳ هـ.ق به وزارت محترم زراعت، آبیاری و مالداری راجع شده و وزارت محترم مذکور جهت تطبیق فیصله هیأتی را به ریاست مظلوم صاحب توظیف کرد. این هیأت موظف (۵۵۵) جریب زمین را که برای قریه علاءالدین خیل به اساس فیصله محکمه اختصاصی ملکیت شخصی دانسته شده بود، تفکیک و آن را جدا و خط اندازی کرد.
به اساس این خط اندازی قلعه حاجی حیدرجان، پسر حاجی نعیم کوچی، باشنده ولایت لوگر خارج از خط در ملکیت امارتی واقع شده بود؛ اگرچه کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها و استرداد زمین‌های غصب شده برای حاجی حیدرجان مهلت داد تا مطابق فیصله املاک امارتی را تخلیه نماید و ذمه خویش را فارغ کند اما وی از اصول پیروی نکرد و از حکم محکمه تمرد می‌کرد.

بنابر این وی بر اساس فقره (۲) ماده دوم حکم شماره (۳۸۳۲) مورخ ۱۴۴۴/۱۱/۷ هـ.ق توقیف و مطابق فیصله محکمه اختصاصی، ملکیت دولتی مقلوعاً از تصرف وی و دیگر غاصبان تخلیه گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا