آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

عذر بدتر از گناه؛ ارگ از خانواده کشته شدگان ملکی کندز پوزش خواست

درست پس از حملات هوایی، دولت کابل در اظهارات مبهم به تلفات غیرنظامیان اعتراف کرده که به طور ضمنی، حرفه‌ای بودن نیروهای امنیتی افغانستان را ستود و به معنای این نبود که آن‌ها تعداد زیادی از کودکان را نیز کشته‌اند.


چهارشنبه گذشته، حکومت افغانستان به خانواده‌های ۳۰ کودک و ۶ نوجوان غیرنظامی که در جریان حملات هوایی ۱۲ حمل در ولسوالی «دشت ارچی» ولایت کندز کشته شده بودند، عذرخواهی کرد.
روزنامه امریکایی نیویارک‌تایمز در تازه‌ترین تحلیل خود نگاشته است که حکومت افغانستان به خانواده‌های ۳۰ کودک که در اثر حمله هوایی نیروهای افغان کشته شده بودند، عذرخواهی کرده است و همچنان ادعا کرده که در این حمله ۱۸ جنگجوی کلیدی طالبان را نیز کشته است.
در این نوشته آمده است: این عذرخواهی کوتاه، ۴۴ روز پس از حملات راکتی بر یک مراسم که به مناسبت بزرگداشت از کودکانی که قرآن حفظ کرده بودند و ۹ روز پس از نشر گزارش سازمان ملل متحد مبنی بر زیر سوال قرار دادن کابل برای احترام به قوانین احتیاط و متناسب با حقوق بشر بین‌المللی، صورت گرفت.
متن عذرخواهی، شکاف عمیق بین حاکمان و رعیت، مرکز و حاشیه را نشان می‌دهد. نام خانواده‌های ۳۶ قربانی غیرنظامی، نامعلوم باقی می‌ماند – اسم‌های عام به جای افرادی واقعی که با غم و اندوه در حال مبارزه هستند.
این روزنامه نوشته است: این امر نه عدالت و نه وعده برای احتیاط و مشورت بیشتر را از کابل ارایه می‌کند، بلکه تلاش می‌کند با گفتن این‌که « تفاوت کلیدی میان دولت و هراس‌افکنان این است که یک دولت مشروع، همیشه برای بخشش اشتباه تلاش خواهد کرد»، دلگرمی شخصی را ارایه کند که حکومت افغانستان از طالبان بهتر است.
این اشتباه در ۲ ماه اپریل در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز اتفاق افتاد. زمانی که این حادثه رخ داد، جنگجویان طالبان ۸۰ فوت دورتر در یک ساختمان دیگر تجمع کرده بودند که دو راکت به آن‌ها برخورد می‌کند.

پس از وقوع این حادثه، روستاییان زخمی‌ها را به کلینیک‌ها و داروخانه‌های نزدیک در تاکسی‌ها و ریکشاها و موتورسایکل‌ها منتقل کردند.
نیویارک‌تایمز نوشته است: زمانی که این خبر رسانه‌ای شد، مقامات فعلی و سابق افغانستان و دیگر شخصیت‌های تاثیرگذار، لحن جشن را به خود گرفتند و تاکید بر کشته شدن جنگجویان طالبان کردند و مرگ دانشجویان را نادیده گرفتند.
در این مطلب آمده است: آیا یک قربانی زمانی قربانی گفته می‌شود که توسط طالبان یا داعش کشته شود.
این روزنامه امریکایی همچنان نوشته است: درست پس از حملات هوایی، دولت کابل در اظهارات مبهم به تلفات غیرنظامیان اعتراف کرده که به طور ضمنی، حرفه‌ای بودن نیروهای امنیتی افغانستان را ستود و به معنای این نبود که آن‌ها تعداد زیادی از کودکان را نیز کشته‌اند.
آقای غنی برای این که دور شدن مردم عادی را از کابل متوقف سازد، نیاز به کار بیشتر دارد نه عذرخواهی‌های سست و ضعیف. غنی نیاز به عدالت و مسئولیت دارد.
منبع: روزنامه نیویارک‌تایمز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا