افغانستانتحلیلسیاست

عطا محمد نور به کجا شلیک می‌کند؟

در پی به خشونت‌ کشیده‌شدن راهپیمایی روز گذشته مردم پایتخت در برابر آنچه ناتوانی حکومت در حفظ امنیت و آرامش مردم خوانده شده است، جناح‌ها و چهره‌های سیاسی واکنش‌های مختلفی به آن نشان داده و موضع‌گیری‌های گوناگونی در پیوند به آن داشته‌اند.
از اوباش و اخلال‌گر خطاب‌‌شدن معترضان از سوی هواداران حکومت و حکومتی‌ها تا قهرمان خوانده‌شدن آنها در شبکه‌های اجتماعی .
در این میان، دو چهره شاخص سیاسی شمال کشور نیز واکنش نشان داده و شلیک‌کردن پولیس را به سوی معترضان غیرقانونی و نادرست خوانده‌اند.
عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری که اکنون در ترکیه اقامت گزیده است، در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده است، آتش‌گشودن به سوی معترضان را نادرست خوانده و خواستار حفظ آرامش شده‌است، اما عطا محمد نور، والی بلخ و یکی دیگر از چهره‌های سیاسی شمال کشور در پیامی که منتشر کرده، در کنار این‌که شلیک گلوله را به سوی معترضان نادرست خوانده از دولت خواسته است، سربازانی را که به سوی معترضان آتشباری کرده‌اند، بازداشت کرده و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کنند. وی همچنان در بخشی از پیام خود گفته است که اگر حکومت عاملان تیراندازی به معترضان را بازداشت نکند(آنها) خود این کار را خواهند کرد.
چیزی که در پیام آقای نور بیش‌تر اهمیت دارد، همین گفته آخرش است که برای حکومت مرکزی ضرب‌العجل تعیین کرده و یک‌بار دیگر نشان داده که تنها یک مامور گماشته‌شده از سوی ارگ در ولایت بلخ نیست .
اکنون سوال این است که آقای نور از کدام موضع حرف می‌زند؛ ولایت بلخ یا جمعیت اسلامی؟
ظاهراً باید از موضع حزب جمعیت اسلامی این حرف را زده باشد، چرا که از موقف ولایت بلخ عرفاً نمی‌تواند در برابر حکومت مرکزی چنین حرفی بزند و برای ارگ‌نشینان تعیین تکلیف کند. این حرف آقای نور می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که جمعیت اسلامی افغانستان اکنون حکومت را دور از خود و نزدیک به حزب اسلامی حکمتیار تشخیص داده است؛ چیزی که در یک و نیم دهه پسین وجود نداشت .
همچنان شکافی که میان داکتر عبدالله و والی بلخ به عنوان قدرتمندترین حامی وی ایجاد شد، بی‌باوری آقای نور را نسبت به ارگ‌نشینان مضاعف ساخته است؛ چه در دو سال گذشته، ریاست اجرایی نتوانست هیچ خواست سیاسی جناح عطامحمد نور را برآورده بسازد، تا جایی‌که والی بلخ شخصاً وارد گفت‌وگو با ریاست‌جمهوری گردیده و خواهان امتیازهای جناح خویش شد .
از جانب دیگر، سخنان آقای نور نشان‌دهنده استراتژی جدید حزب جمعیت اسلامی در برابر حکومت است. حکومتی که از یک‌سو داکتر عبدالله را تبدیل به یک فیگور تشریفاتی کرده و از سوی دیگر، با آوردن حکمتیار حزب جمعیت را دور زده و هم‌پیمان قدرتمند دیگری برای خود دست و پا کرد؛ چیزی که به هیچ عنوان قابل قبول جمعیت اسلامی نیست .
اکنون که جَو سیاسی و امنیتی کابل ملتهب است و هر آن امکان آن می‌رود که راهپیمایی‌های مدنی مردم تبدیل به فاجعه شود، حزب جمعیت اسلامی نیز در تکاپو افتاده تا از این جو ملتهب استفاده اعظمی کرده و دوباره رقیب سنتی‌اش حزب اسلامی را عقب بزند .
از آن‌سو شماری از اعضای کلیدی جمعیت اسلامی از شورای رهبری آن کنار گذاشته شده‌اند و آنها نیز خواهان امتیازگیری هستند؛ چیزی که جمعیت اسلامی به شدت نگران آن است و نمی‌خواهد که سُکان به دست آنها بیفتد .
پس تهدیدهای آقای نور سخنان احساساتی و تیراندازی در تاریکی نبوده و برعکس دقیقاً می‌داند که به کجا شلیک کند.
ظاهر شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا