آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

علت تحرکات اخیر طالبان، حضور قوی در مذاکرات است

شکی وجود ندارد که تمامی طرف‌های جنگ افغانستان می‌خواهند به این جنگ هفده ساله پایان داده شود اما، حکومت افغانستان و ایالات متحده اگر در میدان نبرد موفق نشوند ضربه‌های کاری به طالبان وارد کنند، این گروه در روند مذاکره و صلح امتیازات کلانی خواهد خواست.


ولایت غزنی در چند قدمی کابل یک بار دیگر در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است. چهار روز است که طالبان به گونه گسترده بالای ولسوالی‌های این ولایت حمله می‌کنند. نهادهای امنیتی و دفاعی کشور خبر داده‌اند که نیروهای کمکی به منظور نابودی طالبان به غزنی رسیده است اما، باشندگان این ولایت و فعالان مدنی گفته‌اند که هیچ نیروی کمکی به این ولایت نرسیده.
چند ماه پیش نیز طالبان به گونه گروهی بالای برخی از ولسوالی‌های غزنی حمله کرده بودند. غزنی در زون مرکزی از جمله ولایت های ناامن به شمار می‌رود و طالبان در این شهر حضور گسترده دارند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده است که این کمیته توانسته است هنگام توقف جنگ‌ در ولایت غزنی، کمک‌های اضطراری صحی و تیل به شفاخانه ولایتی غزنی برساند.
از حمله گروه طالبان بالای غزنی می‌توان این برداشت را بیرون داد که طالبان با حضور گسترده در غزنی می‌خواهند در میز مذاکره با ایالات متحده امریکا، حضور قوی داشته باشند.
حمله طالبان بالای غزنی به هدف تسخیر ساختمان‌های دولتی و ضبط سلاح و مهمات صورت گرفته است. قوت طالبان در حدی نیست که بتوانند کنترول غزنی را به دست بگیرند.
طالبان می‌دانند که در نبرد با نیروهای امنیتی و دفاعی مورد حملات هوایی نیروهای ناتو قرار می‌گیرند.
رهبری گروه طالبان به این گمان است؛ هر قدر به نیروهای امنیتی افغانستان ضربه وارد کنند، در میز مذاکره با مقامات ارشد امریکا با قوت بیشتر ظاهر خواهند شد و با به آتش کشیدن پاسگاه‌های امنیتی قدرت چانه زنی این گروه در مذاکره با حکومت و امریکا افزایش می‌یابد.
در واقع روی همین دلیل، این گروه تلاش دارد فشار بیشتر روی حکومت افغانستان وارد کند. این گروه در حال حاضر هم در میز مذاکره حضور فعال دارد و هم در میدان نبرد.
امریکا به عنوان بزرگترین حامی کابل و حکومت افغانستان هر دو طرف از جنگ خسته شده و مخالفان مسلح دولت با استفاده از این مسئله می‌خواهند در روند مذاکره و صلح امتیازات بیشتری کمایی کند.
طالبان با حمله بالای غزنی دقیقاً تلاش دارد ضعف نیروهای امنیتی کشور را شناسایی کند و با وارد کردن ضربه‌های سنگین به نیروهای امنیتی و مردم بگوید که حکومت در میدان نبرد در برابر آن‌ها شکست خورده است.
طالبان با ضبط سلاح و به آتش کشیدن پاسگاه‌های امنیتی، توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به شکست نیرو‌های امنیتی کشور معطوف می‌سازند.
نماینده‌گان ولایت غزنی همواره از ضعف نیروهای امنیتی در جنگ این ولایت انتقاد کرده‌اند و حملات تازه طالبان نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی به حرف و حدیث نماینده‌گان غزنی هیچ توجهی نکرده است.
انتظار می‌رود که حکومت مرکزی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در غزنی تلاش کند.
رهبری وزارت‌خانه‌های قوی مسلح و شورای امنیت نتوانستند به موقع عمل کنند و ضعف امنیتی غزنی را جبران نمایند. شکی وجود ندارد که تمامی طرف‌های جنگ افغانستان می‌خواهند به این جنگ هفده ساله پایان داده شود اما، حکومت افغانستان و ایالات متحده اگر در میدان نبرد موفق نشوند ضربه‌های کاری به طالبان وارد کنند، این گروه در روند مذاکره و صلح امتیازات کلانی خواهد خواست.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا