آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستمنطقه

غنی با روئسای جمهور ایران، تاجیکستان و ازبیکستان در چین دیدار کرد

رییس جمهور غنی در حاشیه هژدمین کنفرانس سران سازمان همکاری‌های شانگهای با روئسای جمهور ایران، تاجیکستان و ازبیکستان دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای غنی و حسن روحانی رییس جمهوری ایران در دیداری که روز شنبه در شهر «چینگداو » چین داشتند، خواهان گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف شدند.
آقای غنی و حسن روحانی همچنان بر مبارزه مشترک علیه تروریزم جهانی و قاچاق مواد مخدر تاکید کرده و این دو پدیده را تهدیدی جدی برای منطقه به ویژه برای افغانستان و ایران خواندند.
آنان، روابط اقتصادی و تجارتی میان افغانستان و ایران را مثبت ارزیابی کردند و بر تداوم همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند.
رییس جمهور ایران گفت، از هر اقدام در مورد صلح افغانستان که باعث جلوگیری از جنگ و خون‌ریزی شود، حمایت می‌کند.
در این دیدار، بر همکاری مشترک کمیته‌های پنج‌گانه در عرصه‌های مختلف میان افغانستان و ایران بحث شد و دوجانب خواهان تسریع فعالیت کمیته‌های پنج‌گانه شدند.
آقای غنی همچنان بعد از ظهر روز شنبه در شهر چینگداو چین با امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان دیدار کرد.
امام علی رحمان در این دیدار بر همکاری و مبارزه مشترک منطقه‌ای علیه تروریزم تأکید کرد.


سران دو کشور روی تقویت و گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، به خصوص همکاری‌های اقتصادی، تجارتی، امنیتی و مبارزه با تروریزم بحث و تبادل نظر کردند.
رییس جمهور تاجیکستان از پروسه صلح به رهبری دولت افغانستان و اعلام آتش‌بس یکجانبه با طالبان حمایت کرد و آن را برای تأمین صلح و ثبات در منطقه مهم خواند و تاکید کرد که افغانستان با ثبات به نفع همه کشورهای منطقه می‌باشد.
محمداشرف غنی نیز نقش تاجیکستان را در همکاری های اقتصادی و ترانزیتی منطقه‌ای مهم خوانده گفت که تاجیکستان به عنوان صادرکننده انرژی برق و افغانستان به مثابه ترانزیت کننده انرژی برق نقش به سزایی را در اتصال منطقه‌ای و پیشرفت اقتصادی منطقه دارند.
آقای غنی همچنان با میرضیایف رییس جمهوری ازبیکستان در مورد تقویت مناسبات میان دو کشور و موضوعات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.


در این دیدار که شام روز شنبه در شهر چینگداو جمهوری مردم چین انجام شد، رییس جمهور ازبیکستان گفت که در تحقق پروسه صلح نه تنها اینکه ازبیکستان با افغانستان کمک می‌کند؛ بلکه کشورهای دوست و بین‌المللی را هم تشویق می‌کند که افغانستان را در موفقیت این پروسه کمک نمایند.
دوجانب در مورد همکاری‌های تجارتی و اقتصادی گفتند که اکنون یک دیدگاه بزرگ اقتصادی موجود می‌باشد و روابط تجاری چین و افغانستان از طریق ازبیکستان تقویت مزید خواهد یافت.
در این دیدار میان دو طرف درخصوص آغاز کار پروژه‌های زیربنایی مانند شبکه‌های انرژی برق و خط آهن، بحث‌های تفصیلی صورت گرفت و فیصله شد که تیم‌های تخنیکی دو کشور به زودی نشست‌های کاری خویش را برگزار کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا