آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اسماعیل خان:

غنی و عبدالله باید استعفا دهند/ نباید در انتخابات بعدی کاندید باشند

مراسم با شکوهی در «گازرگاه شهدای گمنام» هرات به مناسبت تجلیل از شهدای قیام ۲۴ حوت مردم هرات در مقابل روس‌ها، برگزار شد. در این مراسم امیر اسماعیل خان رهبر جهادی در غرب کشور خواهان استعفای سران حکومت وحدت ملی شده و از جامعه جهانی نیز خواست تا دست از حمایت آنان بردارد.
به گزارش خبرگزاری دید، امیر اسماعیل خان، ضمن ارج گذاشتن به شهدای۲۴ حوت قیام مردم هرات در مقابل روس‌ها، گفت:« بیایند هر دو بردار ما «رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله» انصاف کنند، بروند به طرف یک حکومت موقت.
وی افزود، بعد از تشکیل حکومت موقت آقایان غنی و عبدالله خود را در انتخابات کاندید نکنند و در اجرای این پروسه بی‌طرف باشند.
اسماعیل خان همچنان با انتقاد از حکومت وحدت ملی، از جامعه جهانی خواست تا دست از حمایت رهبران این حکومت بردارد. وی خطاب به جامعه جهانی گفت:« تقاضا داریم از حکومت ناکار آمد، ناکام، مسافر، ضعیف و نامشروع بیشتر از این دفاع نکنند.»
وی، تصریح کرد که جامعه جهانی به مجاهدین جنگ‌سالار نگوید و به این قشر نزدیک شود.
این رهبر جهادی در بخشی از سخنانس خواستار توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی بر اساس فیصله کابینه بدون درج واژه «افغان» و اقوام دیگر شد.
وی تصریح کرد که تحمیل هویت بالای مردم ناممکن است.
اسماعیل خان از مخالفان مسلح دولت نیز خواست که در صورت عدم تمایل برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با حکومت وحدت ملی، با مجاهدین در این زمینه گفت‌وگوها را آغاز کنند.
او خطاب به طالبان گفت:« اگر شما با حکومت وحدت ملی مایل به مذاکره نیستید، می‌توانید با خانواده بزرگ جهاد به طرف مذاکره بنشینید و دنبال راه حل باشید که واقعاً یک نظام اسلامی بیاوریم و در غیر آن صورت جنگ راه حل نیست.»
اسماعیل خان همچنان حمایت خویش را از عطا محمد نور، اعلام داشت و از او خواست تا به موضع‌گیری کنونی‌اش در مقابل حکومت ادامه دهد.
به گفته او، حق استاد عطا حق مشروع مجاهدین و حق جمعیت اسلامی افغانستان است.
اسماعیل خان از رییس جمهور خواست که عادلانه قضیه ارگ و بلخ را حل کند تا نشود این موضوع افغانستان را به سمت بحران دیگری سوق دهد.
گفتنی است که اسماعیل خان پیش از این نیز با انتقاد از ارگ، از موضع عطا محمد نور در برابر آنچه انحصارگری تیم ارگ خوانده می‌شود، حمایت کرده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا