آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

فرارسیدن جشن نوروز و جیب خالی شهروندان؛ مزار شریف رونق هر سال را ندارد

محمد محمدی- مزار شریف
خبرگزاری دید: شهر مزار شریف همه ساله میزبان هزاران بازدیدکننده و گردشگر در جشن باستانی نوروز و میله گل سرخ است. با فرارسیدن نوروز مسئولان برای چراغان نمودن شهر مزار شریف و تزیین روضه مبارک آماده می‌شوند.

جشن نوروز

مسئولین در این شهر می‌گویند همه آماد‌گی‌ها برای برگزاری جشن نوروز گرفته شده است، این مسئولین اطمینان می‌دهند که امنیت مهمانان داخلی و خارجی را در ایام این جشن باستانی تامین می‌کنند.
مولوی قدرت‌الله طارق شهردار مزار شریف در رابطه به پاک کاری شهر و میزبانی از مهمانان داخلی و خارجی گفت: برنامه‌های سر سبزی، نظافت و تدابیری برای بهتر شدن نظم شهر از چندین هفته قبل آغاز گردیده و همچنان ادامه دارد اما تا هنوز دستور خاصی مبنی بر برگزاری جشن نوروز از سوی مرکز ابلاغ نگردیده است.
وی گفت: خوش‌بختانه امنیت سرتاسری در سطح کشور فراهم شده و هیچ نوع تهدید امنیتی وجود ندارد و ما آمادگی کامل داریم تا از مهمانان داخلی و خارجی در ایام سال نو در شهر مزار شریف پذیرایی کنیم.


علی‌رضا کسی است که همه ساله برای اشتراک در جشن باستانی نوروز از ولایت سرپل به شهر مزار شریف می‌آید؛ او می‌گوید: عید نوروز یکی از عیدهای بزرگ و بین‌المللی است که همه ساله در اکثر کشورها از جمله ایران، تاجیکستان و افغانستان به شکل پرشکوه تر از آن تجلیل می‌شود.
او می‌گوید: این بهار یک بهار با شکوه، پر از صلح و صفا خواهد بود، «بهاری که صدای انفجار دیگر شنیده نشود بهاری که پر از برادری و برابری دور از تبعیض زبانی قومی و مذهبی می‌باشد.
وی از امارت اسلامی خواست که برای مردم امنیت را فراهم کند که از این جشن به خوبی تجلیل به عمل آید و کشور ما مثل سال‌های قبل میزبان خوبی برای مهمانان داخلی و خارجی باشد.
سید موسی حسینی پیش از سال نو برای تجلیل از نوروز به مزار شریف آمده است. او می‌گوید: برگزاری جشن نوروز روحیه مردم را بهتر می‌کند و مسئولین نباید خوشحالی مردم را سلب نمایند و ما می‌خواهیم جشن نوروز همانند سال‌های قبل دایر شود.


با این حال، بحران اقتصادی جاری در کشور مردم را نگران ساخته و برگزاری جشن‌های باستانی و سنتی را نیز کمرنگ کرده است. باشندگان مزار شریف ضمن شکایت از بهای بلند مواد اولیه، می‌گویند که امسال احتمال حضور مردم در جشن نوروز بسیار کم است.


همه ساله با فرار رسیدن سال نو، بازارهای شهر مزار شریف پر رونق می‌شد، ولی در سال روان به نظر نمی‌رسد که مردم این شهر برای نوروز آمادگی می‌گیرند.
گفتنی است که جشن باستانی نوروز در روز نخست سال جدید خورشیدی در مزار شریف به صورت ویژه تجلیل می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا