آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

فرمان رهایی زندانیان طالبان از سوی اشرف غنی امضا شد

رییس جمهور اشرف غنی روز گذشته فرمان رهایی برخی از زندانیان گروه طالبان را بر اساس توافقنامه آن گروه با امریکایی‌ها امضا کرد.

رییس جمهور اشرف غنی روز گذشته فرمان رهایی برخی از زندانیان گروه طالبان را بر اساس توافقنامه آن گروه با امریکایی‌ها امضا کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان یکی از مندرجات توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحدۀ امریکا بود که ده روز پیش در قطر امضا شد.
در فرمان ریاست جمهوری آمده است، زندانیانی كه بر اساس این فرمان رها می‌شوند، مكلف به ارائه تعهد كتبی مبنی بر عدم برگشت آنان به صفوف جنگ می‌باشد. همچنین زندانیانی که بر اساس این فرمان رها می‌شوند همه باید پیش از رهایی بایومتریک شوند.
همچنان در این فرمان آمده است که عفو، مجازات و رهایی تعداد ۱۵۰۰ زندانی مربوط به گروه طالبان به نشانه حسن نیت سر از تاریخ ۲۴ حوت سال روان آغاز می‌گردد و در هر روز صد زندانی طالبان با در نظرداشت سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقیمانده رها می‌شوند.
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان در یک توییتر این اقدام حکومت افغانستان را گام عمده در راستای صلح خوانده است.
پیش از این، دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته بود که فهرستی از ۵۰۰۰ زندانی طالب را با نمایندگان امریکا شریک کرده که باید از زندان‌های حکومت رها شوند. طاللبان گفته‌اند که هیچ‌کس نمی‌تواند در این فهرست جعل‌کاری کند.
بر اساس فرمان رییس جمهور غنی، پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیئت تعیین شده از جانب دولت و گروه طالبان، در هر دو هفته ۵۰۰ زندانی گروه طالبان که مجموع شان به ۳۵۰۰ نفر می رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت‌های طالبان به گونۀ چشمگیر کاهش یابد، رها می‌شوند.
با این همه، برخی جوانب، حقوق بشر، جامعه مدنی و کتله‌های شهرنشین نسبت به تعهد طالبان برای کاهش خشونت‌ها ابراز تردید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا