آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

فرهنگیان هرات در سمپوزیم جهانی ترکیه اشتراک می‌کنند

قرار است برای اولین‌بار ۸ تن از فرهنگیان و استادان دانشگاه هرات، جهت اشتراک در سمپوزیم بین‌المللی روابط ترکیه و افغانستان به ترکیه سفر کرده و در یک همایش علمی اشتراک کنند.
علی‌ ارغون‎چینار، رییس دفتر تیکا (آژانس انسجام همکاری‌های نخست‎وزیری ترکیه در افغانستان)، هدف این سمپوزیم بین‌المللی را معرفی فرهنگ و آثار ادبی هر دو کشور، بیان می‌کند.
به نقل از فرهنگ، آقای چینار در یک کنفرانس خبری گفت که این برنامه فرهنگی، برای اولین‌بار از سوی موسسه «تیکا» و همکاری دانشگاه «آنادولو»ی ترکیه برگزار شده است که در تحکیم روابط دو کشور، با ارزش است.
وی تاکید کرد که اشتراک‌کنندگان، مقالات علمی و ادبی‌شان را در این برنامه می‎خوانند و مردم ترکیه را با فرهنگ و عنعنات شهروندان افغانستان، آشنا می‌سازند.
از سویی نیز، داکتر احمد غنی خسروی استاد دانشگاه هرات می‌گوید که در این سفر، تلاش می‌کنند تا روابط ترکیه با افغانستان را به بحث گرفته و همچنان در قسمت جذب کمک‎های دانشگاه‌های ترکیه به طرف دانشگاه هرات، تلاش خواهند کرد.
آقای خسروی در ادامه افزود، مقالاتی که از سوی اشتراک‌کنندگان ترتیب شده، شامل بخش‌های فرهنگی، ادبی، عرفانی-تصوفی است.
در همین‌ حال، ماریا بشیر فعال حقوق زنان و یک‌تن از اشتراک‌کنندگان در این سمپوزیم، می‌گوید که وی تلاش دارد تا نقش زنان را در افغانستان به بحث بگیرد و در مورد برنامه‌های بعدی برای زنان افغان نیز وارد صحبت شود.
این فعال زن در ولایت هرات، می‌گوید، رنج‌هایی که زنان افغان در طول چندین سال گذشته متحمل شده‌اند و صبوری آنان را نیز مورد بحث قرار خواهد داد.
گفتنی است که سمپوزیم بین‌المللی روابط ترکیه و افغانستان از سوی دفتر « تیکا » و دانشگاه « آنادولو »ی این کشور، برای مدت دو روز به تاریخ ۲۶ و ۲۷ نوامبر سال‌ جاری در ترکیه برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا