آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

فصل گرما و تشنگی کابل؛ باشندگان پایتخت ساعت‌ها برای گرفتن آب صف می‌کشند!

خبرگزاری دید: نبود آب آشامیدنی در پایتخت، مردم را ناگزیر کرده که برای ساعت‌ها در صف بایستند تا چند لیتر آب داشته باشند. در برخی نقاط پایتخت این مسئله در وضعیت بحرانی قرار دارد و این ساحات را در خطر یک فاجعه قرار داده است.

هرچند تمام کابل با نبود یا کمبود آب مواجه است، اما ساحات غربی این شهر به دلیل نبود زیرساخت‌های توزیع آب و کندن چاه‌های خود سر بی رویه، با خشکی و تشنگی مفرط دست و پنجه نرم می‌کند.

تصاویر منتشر شده و همچنان گزارش‌ها می‌رساند که باشندگان غرب کابل برای ساعت‌های طولانی در صف می‌ایستند تا مقداری آب بگیرند.

محمد حسین از باشندگان ساحه ریگریشن برچی به خبرگزاری دید می‌گوید که بی‌آبی در این ساحه بی‌داد می‌کند و هیچ کس پاسخ‌گو نیست.

او می‌افزاید که آنها فقط برای آب آشامیدن که از چاه مسجد تهیه می‌کنند، ساعت ۴ بامداد به مسجد می‌روند و تا ساعت‌های ۱۰ پیش از ظهر نوبت شان می‌رسد تا آب بگیرند.

وی می‌گوید که شرکت‌های آبرسانی به مردم خیانت کرده است در اوایل از مردم پول زیاد گرفتند ولی در وقت بی‌آبی هیچ کاری نمی‌کنند در حالی که ۱۵ ساله و ۱۰ ساله قرار داد دارند.

به باور او کندن چاه‌های عمیق و ایجاد فارم‌های زراعتی در غرب کابل باعث خشک شدن چاه‌های آب مردم شده است، چون به باور او چاه‌های خانه‌ها ژرفای کمتر دارد ولی چاه‌هایی که در فارم‌ها کنده می‌شود بسیار عمیق است.

برخی از شهروندان از نقاط مختلف کابل نیز تایید می‌کنند که امسال نسبت به سال‌های گذشته مشکل بی‌آبی دارند.

سید بصیر از شهرک امید سبز به خبرگزاری دید می‌گوید که در این شهرک که مردم اکثراً پول‌دار هستند در فاز چهارم هیچ آب وجود ندارد و باشندگان آنجا از شرکت‌های آب معدنی آب می‌خرند.

وی می‌گوید که خانواده فقیر که توان خرید آب را ندارند با مشکلات زیادی مواجه هستند.

شهروندان در غرب شهر کابل به صورت کلی از نبود آب و خشک شدن چاه‌ها شکایت دارند. آنها می‌گویند که پیش از این سطح آب چاه‌ها پایین می‌رفت ولی خشک نمی‌شد، در سال‌های اخیر با آمدن فصل بهار چاه‌ها به کلی خشک می‌شود.

محمد باقر از ساحه شهرک دوازده امام به خبرگزاری دید می‌گوید که آنها در هوای گرم تابستان توان این را ندارند که آب برای حمام فراهم کنند؛ زیرا قیمت هر لیتر آب یک افغانی است و شرکت‌ها نیز از مجبوری مردم استفاده می‌کنند.

وی می‌گوید که روزانه تا ۱۰ افغانی را آب می‌خرد، ولی این آب برای خانواده هفت نفری‌اش کافی نیست و بیش از این توان خرید آب را ندارد.

کارشناسان، نبود زیرساخت‌های معیاری و حتی غیر معیاری توزیع آب شرب، تراکم بیش از حد نفوس در کابل و استفاده بی رویه و زیاد از سفره‌های آب زیر زمینی را از دلایل اصلی نبود و کمبود آب در کابل می‌دانند.

اثرات اقلیمی مانند گرم شدن زمین، چرخه‌های مکرر خشکسالی، هجوم روستایی‌ها به شهرها و همچنان عدم سیاست واضح توزیع آب‌های زیرمینی نیز از عوامل نبود آب در کابل به حساب می‌رود.

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهد که اگر آب‌های زیر زمینی و رو زمینی به ویژه در حوزه آبی کابل درست مدیریت نشود، با وضعیت کنونی تا چند سال آتی پایتخت کشور به منطقه‌ای غیر قابل سکونت مبدل می‌شود. آن‌ها همچنان هشدار داده‌اند که با دوام این وضع، به صدها سال نیاز است تا دوباره سفره‌های آب زیر زمینی احیا شود.

گفتنی است که تاکنون برای مدیریت درست توزیع آب در شهر کابل هیچ پالیسی و برنامه‌ روی دست گرفته نشده است.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا