آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

سرور دانش:

قرار دادهایی که در معارف دایکندی امضا شده، فسخ شوند


سرور دانش معاون دوم رییس جمهور غنی دردیدار با رییس معارف ولایت دایکندی از قراردادهایی که در عرصه معارف ولایت دایکندی امضا شده است، نارضایتی کرده و خواهان فسخ آن‌ها گردید.
به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون رییس جمهور در دیدار با رییس معارف ولایت دایکندی از وضعیت معارف آن ولایت جویا شد.
دانش خطاب به رییس معارف ولایت دایکندی گفت: شما به عنوان مسؤل مستقیم معارف دایکندی درجهت پر کردن خلاهای موجود معارف در آن ولایت تلاش کنید.
دانش با اشاره به این‌که سال جاری به عنوان سال حمایت از معارف و تحصیلات عالی تعیین شده است، گفت: حکومت وحدت ملی برای تحقق این هدف و در حد امکانات دست داشته، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
وی اما از کندی روند تطبیق برخی از قرار دادهایی که قبلا در عرصه معارف ولایت دایکندی منعقد شده است، ابراز نا رضایتی کرده تأکید ورزید که برخی از این قرار دادها باید فسخ شده و از نو باید قرار داد شود.
معاون رییس جمهور در مورد اعمار ساختمان‌های مکاتب دایکندی نیز گفت: اعمار ساختمان‌های مکاتب ولایت دایکندی شامل «برنامه اقرأ» شده است که توسط وزارت معارف تطبیق می‌گردد.
وی ابراز امید واری کرد که این برنامه به صورت کامل اجرایی گردد تا نیازمندی معارف دایکندی به لحاظ اعمار ساختمان بیش از دوصد باب مکتب مرفوع گردد.
دانش به رییس معارف دایکندی اطمینان داد که دیگر مطالبات اهل معارف دایکندی را از طریق ادارات مسؤل پی‌گیری می‌کند.
همت‌الله سیرت رییس معارف ولایت دایکندی گفت: نظام معارف ولایت دایکندی از سال ۱۳۸۳ و همزمان با تأسیس ولایت دایکندی به فعالیت آغاز کرده است در آن ۴۴۳ باب مکاتب تعلیمات عمومی، ۴ باب مکتب خصوصی، ۸ باب مرکز تربیه معلم، ۷ باب مکتب تخنیکی، ۷ باب مدرسه دینی و ۱ باب دارالعلوم فعالیت دارد.
رئیس معارف ولایت دایکندی افزود: کمبود بودجه مورد نیاز و کمبود بیش از دوهزار بست معلمی درولایت دایکندی، از چالش‌های اصلی است که نظام معارف دایکندی همه ساله با آن دست به گریبان است.
آقای سیرت گفت که بیش از نیمی از مکاتب ولایت دایکندی (۲۲۵ باب مکتب) تعمیر ندارد و در کنار این مشکل، ظرفیت پایین مسلکی معلمین نظام معارف دایکندی، بر چالش‌های موجود در معارف آن ولایت افزوده است.
براساس ارزیابی رییس معارف دایکندی، تعداد کل شاگردان تعلیمات عمومی و برنامه‌های ریاست معارف به تعداد ۱۸۶۶۰۸ تن می‌رسد.
در تحلیل وضعیت معارف دایکندی آمده است که از بین مجموع ۳۲۹۵ تن معلم برحال در مکاتب دایکندی، تنها ۲۱۷ بست آن مطابق رشته و براساس نیازمندی مضمونی استخدام شده‌اند.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا