آخرین اخباراسلایدشوجهان

مادر بن لادن:« اسامه پسر خوبی بود فقط کمی راه گم شده بود»

مادر بن لادن از او به عنوان یک پسر خجالتی که توانایی علمی داشت، یاد کرده و گفته است که بن لادن در اوایل دهه سوم زندگی‌اش، زمانی که در دانشگاه «عبدالعزیز» در جده تحصیل می‌کرد، به یک شخصیت قوی، رانده شده و افراطی تبدیل شد.



پس از گذشت ۱۷ سال از حادثه ۱۱ سپتامبر، روزنامه بریتانیایی گاردین با مادر اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده مصاحبه‌ای انجام داده است که در آن «عالیه غانم» مادر بن لادن از ناگفته‌هایش پرده برداشته است.
تمامی افراد وابسته به خانواده اسامه بن لادن داستان‌هایی از وی برای گفتن دارند. در این میان، عالیه غانم از بن لادن به عنوان یک پسر محبوب یاد می‌کند که کمی راه خودش را گم کرده بود.
بانو غانم که اکنون بیش از ۷۰ سال سن دارد، می‌گوید:« او پسر خوبی بود و مرا خیلی دوست داشت.»
مادر بن لادن از او به عنوان یک پسر خجالتی که توانایی علمی داشت، یاد کرده و گفته است که بن لادن در اوایل دهه سوم زندگی‌اش، زمانی که در دانشگاه «عبدالعزیز» در جده تحصیل می‌کرد، به یک شخصیت قوی، رانده شده و افراطی تبدیل شد.
عالیه غانم گفته است:« افرادی در دانشگاه او را تغییر دادند. او به یک مرد متفاوت تبدیل شد.»
بر اساس این گزارش، یکی از اشخاصی که بن لادن با او آشنا شده «عبدالله عزام» عضو اخوان‌المسلمین بود که بعداً از عربستان سعودی تبعید و تبدیل به مشاور معنوی اسامه بن لادن شد.
مادر بن لادن گفته است:« او یک طفل خیلی خوب بود تا این که با کسانی آشنا شد که او را شستشوی مغزی دادند و از این کار شان پول می‌گرفتند. من همیشه به او (اسامه) می‌گفتم تا از آن‌ها دوری کند و او هرگز به من نمی‌گفت چه کاری انجام می‌دهد.»
طبق این گزارش، اسامه بن لادن در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی به افغانستان آمد تا بر ضد تجاوز روس بجنگد.
«حسن» برادر ناتنی اسامه گفته است:« هر کسی که او را در روزهای اول ملاقات می‌کرد، به او احترام می‌گذاشت. در ابتدا، ما به او بسیار افتخار می‌کردیم. حتی دولت عربستان سعودی نیز با شیوه‌ای بسیار نجیبانه و محترمانه با او برخورد می‌کرد.»
این خانواده در ادامه اظهاراتشان گفته‌اند که برای آخرین بار اسامه را در سال ۱۹۹۹ در افغانستان دیدند، سالی که آن‌ها وی را دوبار در پایگاهش بیرون از قندهار ملاقات کردند.
بانو غانم در این باره گفته است:« آنجا مکانی نزدیک میدان هوایی بود که از روس‌ها گرفته بودند. او خیلی خوشحال بود که ما را ملاقات کرد و اطراف را به ما نشان داد. وی حیوانی را ذبح کرد و مهمانی ترتیب داد.»
احمد پسر دیگر عالیه و برادر ناتنی اسامه گفته است که با وجود گذشت این همه سال از اقدام برادرش، مادر همچنان کارهای او را انکار می‌کند و باور آن‌ برایش سخت است. او فقط خوبی‌های فرزندش را به یاد می‌آورد و او را مقصر نمی‌داند.
وی افزوده است:« من شوکه شدم. یک احساس عجیبی بود. ما از همان اول می‌دانستیم که این کار اسامه است. همه خجالت می‌کشیدیم. ما می‌دانستیم که پیامد‌های وحشتناکی در انتظار ما است. تمام فامیل دوباره به عربستان برگشت.»
میراث بن لادن یکی از مهم‌ترین مسایل فشار بالای پادشاهی است.
در این گزارش همچنان آمده است که اسامه بن لادن با دانش و حمایت دولت عربستان سعودی که با اشغال شوروی مخالف بود، به افغانستان سفر کرد. همراه با امریکا، سعودی‌ها از گروه‌هایی که می‌جنگید حمایت تسلیحاتی می‌کرد.
احمد همچنین از حمزه پسر بن لادن نیز سخن گفته است که سعی دارد جا پای پدرش بگذارد، اما او برای منصرف کردن برادرزاده ناتنی‌اش مدام در تلاش است.
در این گزارش همچنان به این موضوع نیز اشاره شده که احتمالاً دولت عربستان امیدوار است با انتشار این نوع گفت‌وگوها به طریقی نشان دهد که آن‌ها نقشی در قبال حادثه دلخراش ۱۱ سپتمبر نداشته است.
بر اساس این گزارش، اسامه از شهروندان سعودی برای انجام حملات ۱۱ سپتامبر کمک گرفته بود که یک مقام استخباراتی سابق بریتانیا نیز در مصاحبه با گاردین این موضوع را تایید کرده است.
به گفته این مقام اطلاعاتی بریتانیا، بن لادن جنگی راه انداخت، اما نه آن جنگی که انتظارش را داشت.
منبع: روزنامه گاردین
نویسنده: مارتین چولف
ترجمه و تلخیص: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا