آخرین اخبارایرانجهانسیاستهند

مانور ایران در برابر امریکا؛ روحانی به هندوستان رفت

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که در یک سفر رسمی سه روزه به هندوستان رفت.
این سفر آقای روحانی که به دعوت رسمی نارندرا مودی صورت گرفته از جهات سیاسی و اقتصادی، به نوعی مانور این کشور در برابر تحریم‌های امریکا خوانده شده است.
به گزارش خبرگزاری دید و به نقل از ایرنا، صبح امروز حسن روحانی با هیئت همراهش برای یک سفر سه روزه به هندوستان رفت.
گفته شده که آقای روحانی را در این سفر، معاونان و برخی اعضای کابینه‌اش همراهی می‌کنند.
هرچند سفر مقامات کشورها یک امر عادی و دیپلماتیک است، ولی این سفر آقای روحانی درست پس از سفر بنیامین نتانیاهو به هند و اعمال دور تازه‌ تحریم‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی، از نگاه سیاسی پراهمیت خوانده شده است.
سفر آقای روحانی به هند در ابعاد اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای، از دید کارشناسان هم برای ایران و هم برای هند مهم است.
به باور کاشناسان امور جنوب آسیا و کشورهای اسلامی، ایران از سوی امریکا تحریم شده و این سفر به مثابه دهن‌کجی به واشنگتن و همپیمانانش تلقی شده و این مسئله را روشن می‌سازد که منطقه جنوب آسیا کم- کم از کنترول غرب خارج می‌شود، در بعد اقتصادی جمهوری اسلامی را از انزوا بیرون کشیده و عملاً تحریم‌های غرب را منفعل می‌سازد.
در بعد منطقه‌ای هم، موج ضد امریکایی را که در محدوده منطقه جنوب آسیا، خاورمیان و آسیای میانه شکل گرفته است، تقویت کرده و مثلث محکمی را در برابر نفوذ بیشتر امریکا خواهد ساخت.
در برنامه سفر آقای روحانی به هند گفته شده که ابتدا وارد شهر حیدر‌آباد شده و از مکان‌های مذهبی و علم آن کشور دیدار خواهد کرد. سپس به دیدار مسلمانان رفته و همچنان با دانشجویان ایرانی مقیم هند نشست خواهد داشت.
در همین حال، آقای روحانی در دیدار با نخبگان و جامعه اسلامی حیدرآباد هند، می‌گوید که ایران و هندوستان جدا از روابط اقتصاد و سیاسی، روابط دیرینه فرهنگی دارد.
آقای روحانی:« استعمارگران رابطه‌ای غیر منصفانه با جوامع اسلامی ایجاد کردند؛ منابع آن‌ها را بردند و فرصت توسعه ندادند. امروز وظیفه سنگینی بر دوش نخبگان و روحانیون است؛ مبادا دنیای صنعتی بار دیگر در سایه فناوری ارتباطات، سرمایه اعتقادی و فرهنگ ما را غارت کند.»
همچنان گفته شده که برنامه بعدی آقای روحانی در هند، امضای توافق‌نامه‌های زیادی در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور است که در حضور مقامات ارشد دو کشور، میان مسئولان مربوطه هر دوجانب امضا خواهد شد.
روحانی و هیئت همراهش را در این سفر، رییس جمهور و نخست‌وزیر هند استقبال خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا