آخرین اخبارتبصرهتحلیلجهانسیاست

محک ایمان با معیار قدس؛ مسلمانان نمی‌توانند فلسطین را نادیده بگیرند!

موضوع قدس شریف و در ذیل آن ملت مظلوم فلسطین که هردو لازم و ملزوم همدیگر هستند، از اساسی‌ترین گفتمان‌های کل جهان اسلام شمرده شده و غیر ممکن است که از خاطره جمعی مذهبی مسلمانان حذف شود

اگر بیت‌المقدس یا حرم شریف سومین مکان قدسی مسلمانان پس از مکه مکرمه و مدینه منوره و محل عروج ملکوتی پیامبر خاتم است، پس شکی نیست که این سرزمین و حرم مقدس با ایمان و اعتقادات قلبی بیش از ۱٫۵ میلیارد انسان به عنوان مسلمان در جهان پیوند ژرف دارد و زدودن آن ناممکن است. قدس شریف بر همین مبنا، مبدل به سنجه‌ای برای ایمانی است که مسلمانان از دوران باستان تاکنون به آن باور داشته‌اند.

بیت‌المقدس که روزگاری قبل از کعبه شریفه قبله قبیله اسلام بوده، هرچند پس از آن قبله تغییر جهت داد، اما هرگز از اهمیت و قدسیت این خانه الهی و باستانی کاسته نشد و تقریباً شانه به شانه مکه و مدینه از اهمیت تاریخی، مذهبی و ملکوتی برخوردار است. اما این سرزمین مقدس امروزه افزون بر ضلع دینی و مذهبی، با هویت، سرنوشت و حریت ملت مظلوم فلسطین گره خورده که هرنوع تعدی به آن مستقیماً با باورهای ایمانی و هویت این جهانی تمام مسلمانان عالم فارغ از هرنوع نانم و نشانی غیر از اسلام تماس می‌گیرد.

قدس یعنی نخستین قبله، یعنی سکوی عروج پیامبر به عالم لاهوت، یعنی ناموس مذهبی و یعنی سنجه ایمان و کفر برای ۱٫۵ میلیارد انسانی که مسلمان دانسته می‌شوند.

بنا بر این، موضوع قدس شریف و در ذیل آن ملت مظلوم فلسطین که هردو لازم و ملزوم همدیگر هستند، از اساسی‌ترین گفتمان‌های کل جهان اسلام شمرده شده و غیر ممکن است که از خاطره جمعی مذهبی مسلمانان حذف شود. از این جهت است که فارغ از مسایل سیاسی، جئوپلتیکی، جئو اکونومیکی و جئو استراتژی، قدس شریف و مسئله سرنوشت فلسطین برای هر فرد مسلمان مومن در جهان، موضوعی است ایمانی و دینی که نمی‌توان آن را با مذاکره، زور، زر و حتی تغافل دولت‌های منفعل برخی کشورهای اسلامی از قلوب مسلمانان بیرون کرد.

همه ساله با فرارسیدن ایام دهه سوم و آخرین جمعه رمضان مبارک، حرکت‌های مدنی و ابراز احساسات مسلمانان در اقصی نقاط عالم اسلامی نسبت به وضعیت قدس حاکی از این حقیقت ساده است که مسلمانان نمی‌توانند ناموس مذهبی شان را با فشار و تجاوزگری و زورگویی فراموش کنند.

سال روان اما یک تفاوت کاملاً بنیادین با سال‌های دیگر دارد؛ چرا که در سال کنونی احساسات مسلمانان عمیقتر و وخیم تر در خصوص موضوع فلسطین جریحه دار شده است. این جرح عمیق ناشی از این واقعیت میدانی ساده نیز است که جهان غرب در عمل با حمایت از کشتار جمعی فلسطینیان مظلوم توسط اسراییل، عملاً عزم جزمش را در جهت نابودی مسلمانان به نماش گذاشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا