آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مذاکرات دوحه آغاز شد/ سیگار از پیامدهای توافق هشدار داد

مهم نیست چقدر از صلح استقبال می‌شود، این امر می‌تواند بذر پیامدهای ناخواسته و غیرقابل پیش بینی با خود داشته باشد. چنین خطرات ممکن هدف مشترک یک افغانستان با ثبات را متاثر سازد که به حاکمیت قانون احترام دارد و با خودش و همسایگانش در صلح است.

مقامات طالبان و امریکا برای اولین بار بعد از ماه مارچ، روز چهارشنبه مذاکرات صلح را در قطر از سر گرفتند، اما هراس‌افکنان(نظر نویسنده در مورد گروه طالبان) همچنان بر عدم صحبت در مورد مسائل داخلی افغانستان پافشاری می‌کنند تا زمانی که دو طرف بر سر «خروج کامل» نیروهای خارجی و چگونگی جلوگیری استفاده از خاک افغانستان از سوی دیگر گروه های مسلح به توافق برسند.
در همین حال، اداره سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی هشدار داد که حل و فصل سیاسی ممکن منجر به عقب‌گرد در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان، تهدید به سرمایه‌گذاری امریکا برای بازسازی، وخیم تر شدن اوضاع امنیت ملی و احیای خشونت و اختلافات شود.
سیگار در گزارشی گفته است:« مهم نیست چقدر از صلح استقبال می‌شود، این امر می‌تواند بذر پیامدهای ناخواسته و غیرقابل پیش بینی با خود داشته باشد. چنین خطرات ممکن هدف مشترک یک افغانستان با ثبات را متاثر سازد که به حاکمیت قانون احترام دارد و با خودش و همسایگانش در صلح است.»
این گزارش در حالی مطرح می‌شود که حملات طالبان در سراسر افغانستان جریان دارد و تلفات غیرنظامیان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. علی‌رغم خشونت‌ها، مقامات نظامی امریکا به سیگار گفته است که آن‌ها دیگر میزان حاکمیت طالبان و حکومت را در ۴۰۰ ولسوالی افغانستان پیگیری نخواهند کرد.
ماموریت نظامی امریکا در افغانستان در یک توضیح رسمی کتبی گفته است که در حال حاضر مقامات ارزیابی میزان قدرت حکومت و طالبان را به لحاظ تصمیم گیری محدود و چنین اطلاعات را خصوصی می‌داند. در گذشته، مقامات نظامی امریکا تمرکز به قدرت هراس‌افکنان در مناطق پرجمعیت را مفیدتر می‌دانست.
اما این گزارش که توسط جان ساپکو بازرس ویژه امضا شده است، اشاره می‌کند که محاسبه شرایط گوناگون محلی به ارزیابی وضعیت کلی جنگ کمک کرده است. بر اساس این گزارش، ناامنی شدیدی در این کشور در زمستان سال گذشته همزمان با ادامه مذاکرات قطر حکمفرما بوده است. در گذشته، دفتر ساپکو نسبت به عدم انتشار آمار تلفات ملکی از سوی نظامیان امریکا اعتراض کرده است.
مقامات افغان از شروع دور ششم مذاکرات بین طالبان و امریکا استقبال کرد و طالبان در بیانیه‌ای گفته است که زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح روز چهارشنبه با ملا عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی قطر دیدار کرد.
اما بیانیه طالبان همچنان تاکید کرده که هیچ مقام افغانستان در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد و این که این گروه تا زمانی که امریکا روی خروج کامل نیروهای خارجی توافق نکند، در مورد مسئله افغانستان بحث نخواهد کرد. آخرین دور گفت‌وگوها با توافق بر سر پیش‌نویس چهارچوب خروج نیروها بدون کدام نتیجه ملموسی پایان یافت. ۱۴ هزار نیروی امریکایی اکنون در افغانستان است.
طالبان، حکومت رییس جمهور اشرف غنی را مشروع نمی‌داند و دو هفته پیش، تلاش کابل برای فرستادن رهبران افغانستان برای ملاقات با طالبان در دوحه، به دلیل اعتراض این گروه در مورد تعداد و ترکیب هیئت افغانستان، با شکست رو به رو شد.
روز چهارشنبه در کابل، یک اجتماع ملی با حضور بیش از ۳ هزار نفر برای سومین روز تلاش کردند کمیته‌هایی را تنظیم کنند تا بالای روند صلح و شرایط حکومت در مذاکره با طالبان بحث کنند. این کنفرانس که قرار بود روز پنج شنبه خاتمه یابد، پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
بسیاری مردم افغانستان، به خصوص زنان نسبت به توافق صلح امریکا و طالبان که ممکن آزادی‌ها و حقوقی را که طی ۱۸ سال گذشته به دست آمده به خطر اندازد، ابراز نگرانی کردند. نگرانی‌های گسترده‌ای مبنی بر این که طالبان ممکن وعده خلافی کنند و تصمیم به تحمیل دوباره شکل خشن اسلام که در جریان ۵ سال قدرت شان اجرا کردند، نیز وجود دارد.
گزارش سرمفتش ویژه، بسیاری این نگرانی‌ها را شامل می‌شود، از جمله لیست جدیدی از خطرات پسا صلح که مقامات امریکا و افغانستان باید برای آن آمادگی بگیرند. این گزارش ناامنی‌های گسترده، ظرفیت ضعیف پولیس، رشد آهسته اقتصاد، قاچاق مواد مخدر، فساد اداری و چالش‌های ادغام جنگجویان طالبان را شامل می‌شود.

نویسنده

پامیلا کانستبل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا