آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مراد علی مراد برکنار شد؛ علت چیست؟

اما منابع دیگری در آن زمان گفتند که تصمیم برکناری جنرال مراد پیش از آن رویداد گرفته شده بود و علت آن را افزایش اختلاف میان ویس احمد برمک، وزیر داخله و جنرال مراد گفتند.


ارگ، جنرال مراد علی مراد معاون ارشد وزارت داخله را برکنار کرده و جنرال اختر محمد ابراهیمی را عوض او در این سمت گماشته است.
شاه حسین مرتضوی، یکی از سخنگویان ریاست جمهوری این خبر را تایید کرده و گفته، اختر ابراهیمی، فرمانده حفاظت ریاست جمهوری به جای آقای مراد تعیین شده است.
علت برکناری آقای مراد تاکنون رسماً اعلام نشده، اما حدود یک ماه پیش شماری از رسانه‌ها گزارش کرده بودند که پس از وقوع انفجار در ورودی مرکز توزیع شناسنامه در غرب کابل که حدود ۷۰ نفر کشته بر جا گذشت، محمد اشرف غنی رییس جمهور، تصمیم گرفت تا مراد علی مراد را برکنار کند.
اما منابع دیگری در آن زمان گفتند که تصمیم برکناری جنرال مراد پیش از آن رویداد گرفته شده بود و علت آن را افزایش اختلاف میان ویس احمد برمک، وزیر داخله و جنرال مراد گفتند.
نشر خبر برکناری او یک ماه پیش با واکنش‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شد. اگر چه شماری از این کار استقبال کردند، اما شماری تاکید دارند که آقای مراد تنها مقصر انفجار در غرب کابل نیست و چرا در رویدادهای مشابه با مقامات عالی‌رتبه نظامی دیگر برخورد مشابه نشده است.
برخی از کابران صفحات اجتماعی فیس‌بوک در همان شب و روز به رسم اعتراض نوشته بودند که برکناری‏ها در نهاد‏های امنیتی دردی را درمان نخواهد کرد و درعین حال برخی‏ها هم این پرسش را از حکومت داشتند که علت برکناری آقای مراد علی مراد چیست و شخص رییس‏ جمهور غنی در این خصوص باید پاسخ بدهد.
آقای مراد جنرال چهارستاره است و در سال ۱۳۳۸ در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور متولد شده است.
او تحصیلات نظامی خود را در دانشگاه نظامی کابل به پایان رسانده است و در پست‌های نظامی متفاوت از فرماندهی قول اردوها/سپاه‌ها گرفته تا معاونت ستاد ارتش افغانستان ایفای وظیفه کرده است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا