آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

مردم هرات ضمن اعلام سه روز عزا، خواهان مجازات عاملین ترور شهید توکلی شدند


پس از ترور جعفر توکلی از علمای مطرح اهل تشیع در هرات، مردم این ولایت امروز با تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان ولایت هرات خواهان پیگیری قضیه شده و ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در هرات، به رسم اعتراض دروازه ولایت را نیز مسدود کردند.
در این اعتراض از اقشار مختلف شرکت داشتند.
به گزارش خبرگزاری دید، ناهید فرید نماینده هرات در پارلمان گفت: ما یک تن از روحانیون تاثیرگذار هرات را از دست دادیم و مردم سخت متاثر شدند.
او اشاره کرد که از این دست مسایل برای اولین‌بار نیست که در هرات رخ می‌دهد ما علمای زیادی را از دست دادیم اما به این گونه قضایا از سوی دولت توجه لازم صورت نگرفته است.


به گفته خانم ناهید، دوسیه‌های زیادی از افراد که در این دست قضایا دست داشتند در سارانوالی خاک می‌خورد و پیگیری نمی‌شود و همچنین افراد مشکوک دخیل در قضایا آزادانه گشت‌وگذار می‌کنند.
موصوف تاکید کرد که اگر دولت این بار هم به خواست‌های مردم که تامین امنیت شان، مخصوصاً علما است، توجه نکند شکاف بین دولت و مردم زیادتر خواهد شد.
از سویی هم مهدی حدید نماینده شورای ولایتی هرات می‌گوید: دولت توانایی مجازات و بازداشت عاملین این‌گونه قضایا را دارد اما دست‌هایی از مرکز کشور نمی‌گذارند تا عاملین به پنجه قانون سپرده شود.
او افزود، این بار خواست جدی مردم از دولت این است که دیگر نگذارد تا دست‌های ستون پنجمی در مسایل تاثیرگذار باشد.
در ادامه این مظاهره محمد آصف رحیمی والی هرات، نیز در بین مردم حضور پیدا کرد.


آقای رحیمی ضمن تقبیح رویداد، دستان ناپاک گروه‌های تکفیری را دخیل در ترور آقای توکلی دانست.
والی هرات گفت: از روزی که فتوای سه هزار عالم دین، مبنی بر حرام بودن جنگ در افغانستان اعلام شده، علمای زیادی در کابل و جاهای دیگر کشور کشته شدند.
وی یادآور شد که تروریستان با روی دست گرفتن این کمپاین می‌خواهند تا علما حقایق را نگویند.
موصوف در ادامه گفت که چند گروه مجهز در پی یافتن سرنخ از رویداد ترور آقای توکلی هستند و شما مردم نیز سر هرکس شک دارید با ما شریک کنید.
والی هرات، همچنان ابراز کرد که به خاطر تامین امنیت علمای دین، نیز مانند مساجد طرح‌های روی دست گرفته خواهد شد زیرا که دشمن علما را هدف قرار می‌دهد.
گفتنی است که طبق گفته‌های مسئولان برگزاری مظاهره، فردا و روزهای آینده قرار است اعتراضات مردم هرات با تجمع گسترده‌تر برگزار شود تا صدای‌شان به گوش مقامات مرکزی رسیده و شاهد تغییرات اساسی و تطبیق عدالت باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا