آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

معادن ننگرهار؛ چشمه عایداتی گروه داعش

نتایج تحقیق یک گروه بین‌المللی حقوق‌بشر نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش از استخراج غیرقانونی معادن در ولایت ننگرهار، سالانه صدها هزار دالر درآمد دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، در گزارش گروه موسوم به «شاهد جهانی» که روز سه‌شنبه به نشر رسیده آمده که تروریستان داعشی در افغانستان با استخراج غیرقانونی «پودرتلک» (بورکس)، سالانه صدها هزار دالر امریکایی درآمد دارند که بیشتر آن پودر از مسیرهای مختلف به اروپا و ایالات متحده می‌رسد.
در این گزارش، طبق آمار وزارت معادن آمده است که حدود ۵۰۰ هزار تُن تلک مورد استفاده در محصولات از رنگ‌آمیزی گرفته تا پودر کودکان، در سال روان تا ماه مارچ، از افغانستان قاچاق شده است.
در گزارش گروه «شاهد جهانی» آمده است که تقریباً تمام پودر استخراج شده به پاکستان قاچاق شده و از آنجا به سایر کشورها انتقال یافته است.
بیش از یک بر سه حصه واردات تلک ایالات متحده نیز از پاکستان وارد می‌شود و بیشتر تلک مورد نیاز کشورهای اروپایی نیز از پاکستان تامین می‌شود.
صدای امریکا نوشته که نیک دونووان، رییس گروه مدافع حقوق بشر شاهد جهانی می‌گوید: «مصرف کنندگان امریکایی و اروپایی، ناخواسته گروه‌های تندرو را در افغانستان تمویل می‌کنند.»
آقای دونووان خواهان بررسی قوی‌تر واردات شد.
استخراج غیرقانونی معادن و سنگ‌های قیمتی چون لاجورد، یکی از منابع عمده و بزرگ تمویلی طالبان بوده و گزارش گروه شاهد جهانی حاکی از آن است که جنگجویان گروه داعش برای کنترول بر معادن ننگرهار مبارزه می‌کردند.
ولایت ننگرهار، ذخایر بزرگ تلک و مواد معدنی چون کرومیت و سنگ مرمر را دارا بوده و در مسیر بزرگترین جاده قاچاق مواد مخدر و سایر کالای قاچاق موقعیت دارد.
این گزارش همچنان به نقل از یک فرمانده ارشد گروه داعش که نامی از آن ذکر نشده می‌نگارد که برای آن گروه کسب کنترول بر معادن ننگرهار از سایر گروه‌های مسلح در ننگرهار، اولویت داشته است: «معادن در دست مافیا قرار دارد … به هر قیمتی که باشد کنترول معادن را در دست می‌گیریم.»
مقامات امنیتی کشور همواره نگرانی خود را به خاطر قاچاق غیرقابل کنترول موادی مانند تلک و کرومیت در ننگرهار ابراز داشته‌اند.
گروه شاهد جهانی در این گزارش، رقم پول به دست آمده از قاچاق مواد معدنی را توسط گروه داعش مشخص نساخته اما تخمین می‌کند که در ننگرهار ممکن مقدار آن «از ده‌ها هزار دالر گرفته تا میلیون‌ها دالر در سال باشد.»
این گزارش حد اوسط پول به دست آمده از قاچاق را بین صدها هزار دالر تخمین می‌کند.
این مبلغ بسیار زیاد نیست، اما گزارش این گروه مدافع حقوق بشر تاکید می‌ورزد که با توجه به رقم تروریستان داعش که به گفته نیرو های امریکایی بین ۷۵۰ تا ۲۰۰۰ نفر در ننگرهار و سایر نقاط افغانستان حضور دارند، این رقم پول می‌تواند منبع قابل توجهی درآمد برای آن گروه باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا