آخرین اخباراسلایدشوبرگزیدهجهانفرهنگ عامهمطالب معلوماتیمنطقه

مغولستان هم، عاشق نوروز شد

خبرگزاری دید: علی دارابی، معاون میراث فرهنگی ایران از درخواست مغولستان برای پیوستن به “پرونده مشترک جهانی نوروز” خبر داده و گفته است: ایران از این موضوع استقبال کرده و از سایر کشور‌ها نیز دعوت می‌کند تا ضمن پیوستن به دو پرونده “نوروز” و “ضیافت افطاری” برای تدوین و ثبت پرونده‌های مشترک دیگر، همکاری بایسته‌ای را داشته باشیم.

به نقل از تابناک؛ کارشناسان مرکز میراث ناملموس تهران – ایران گفته اند: درخواست مغولستان احتمالا در اجلاس بعدی کمیته پاسداری از میراث ناملموس یونسکو و در سال ۲۰۲۴ بررسی شود. این اجلاس قرار است در پاراگوئه برگزار شود.

آیین باستانی نوروز نخستین‌بار در هشتم میزان ۱۳۸۸ از سوی ۷ کشور ایران، آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبیکستان به‌عنوان پرونده‌ای مشترک در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد. آن زمان “نوروز” سومین اثر در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو و نخستین اثر ناملموس ایران در این فهرست جهانی بود.

حدود پنج سال بعد (۱۳۹۳)، ۵ کشور افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز درخواست عضویت در پرونده مشترک جهانی “نوروز” را مطرح کردند. با این درخواست، پرونده نوروز یک‌بار دیگر در دهم قوس ۱۳۹۵ در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو به نام ۱۲ کشور ثبت شد.

اکستاناز عید نوروز همه ساله در کشورهای مختلف تجلیل می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا