آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

مقامات از همکاری ازبیکستان در تکمیل کانال قوش‌تپه خبر می‌دهند

خبرگزاری دید: معاونیت اقتصادی رییس‌الوزرا گفته که هیئت ازبیکستانی در دیدار با ملا عبدالغنی برادر از آمادگی کشورش برای تامین حق‌آبه خود از دریای آمو در تکمیل کانال قوش‌تپه خبر داده است.

هیئت ازبیکستانی به رهبری عبدالعزیز کاملوف نماینده ویژه‌ رییس‌ جمهور ازبیکستان در امور سیاست خارجی دیروز چهارشنبه(۲ حمل) به کابل آمده و با مقامات از جمله عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر دیدار داشته است.

دفتر معاونیت اقتصادی در خبرنامه‌ای گفته است که هیئت ازبیکستانی با عبدالغنی برادر درباره‌ مسائل سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، خط آهن و پروژه‌های برق گفت‌وگو کرده است.

برادر گفته است که حکومت طا-لبان در مدت یک‌ونیم سال گذشته با ازبیکستان مناسبات «خوب» سیاسی و اقتصادی داشته و برای توسعه‌ هرچه بیشتر تلاش می‌کند.

عبدالعزیز کاملوف رییس هیئت ازبیکستان گفته است که کشورش در فورم‌ها و نشست‌های جهانی از افغانستان حمایت کرده و آماده‌ همکاری در پروژه‌های زیربنایی است.

در خبرنامه‌ دفتر عبدالغنی برادر آمده است: «هیئت ازبیک علاوه نمود که ازبیکستان آماده است با مراعات‌ نمودن نورم‌های جهانی و با استفاده از تکنالوژی پیشرفته جهت بدست‌آوردن حق‌آبه از دریای آمو، با درنظرداشت تمام امتیازات و حقوق افغانستان، با امارت اسلامی در حصه‌ تکمیل کار کانال قوش‌تپه همکاری خواهد کرد».

عبدالغنی برادر به طرف ازبیکستان اطمینان داده که کانال قوش‌تپه روابط دوجانبه میان افغانستان و ازبیکستان را تقویت و دو کشور همسایه را نزدیک‌تر خواهد کرد.

کانال قوش‌تپه با ۲۸۵ کیلومتر طول و عرض ۱۵۲ متر، از ولسوالی کلدار ولایت بلخ آغاز و با گذشتن از ولایت‌های بلخ و جوزجان به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب ادامه پیدا می‌کند.

کار این کانال قرار است در جریان پنج‌ سال در سه مرحله تکمیل شود و هزینه‌ آن ۶۰ میلیارد افغانی برآورد شده است‌.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا