آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ناامنی مانع بزرگ انتخابات شفاف در کشور است

اکنون جدا از تحرکات طالبان که هیچ حاضر نیستند با حکومت کابل صلح و مذاکره کنند، خطر دیگر گروه تروریستی داعش است که در بخش‏های گوناگون کشور دست باز دارد.


قرار است به تاریخ ۲۸ ماه میزان سال روان، انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏‌ها در افغانستان برگزار شود. کمیسیون انتخابات و حکومت این وعده را به مردم داده است.
کمیسیون انتخابات همواره تکرار کرده است که انتخابات آِینده به گونه شفاف برگزار خواهد شد و کمیسیون تمام سعی خودش را برای انجام یک انتخابات همه قبول خرج خواهد کرد. اینکه انتخابات در وصف وعده کمیسیون و حکومت چطور رقم خواهد خورد، نیاز به گذشت زمان دارد. اما یک واقعیت را هیچ آدرس در افغانستان نمی‏تواند انکار کند که در موجودیت ناامنی گسترده، محال است که انتخابات آِینده به گونه سالم و به دور از تقلب اجرا شود.
در انتخابات پارلمانی گذشته و همان‌طور انتخابات ریاست‏ جمهوری سال ۱۳۹۳ به روشنی روز تجربه شد که تیم حاکم با استفاده از ناامنی به سود خودش دست به تقلب زد و حتی می‏توان گفت که بخش‏هایی از کشور را ناامن کرده بودند تا از این طریق به مراد دل شان برسند که رسیدند.
در آِینده نزدیک قرار است که انتخابات پارلمانی در دل ناامنی‏ها برگزار شود. اکنون جدا از تحرکات طالبان که هیچ حاضر نیستند با حکومت کابل صلح و مذاکره کنند، خطر دیگر گروه تروریستی داعش است که در بخش‏های گوناگون کشور دست باز دارد.
شبکه‏های تررویستی به شمول داعش، در سال گذشته توانست دست به حملات انتحاری و انفجاری بزند و به راحتی موفق شدند اماکن دینی و سیاسی را هدف قرار بدهند.
رییس کمیسیون انتخابات در روزی که تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ها را رسانه‌ای کرد گفت که هماهنگی میان کمیسیون انتخابات و نهاد‏های امنیتی و دفاعی کشور به منظور تامین امنیت وجود دارد.
وزارت دفاع، هفته گذشته اعلام کرد در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏‌ها، عملیاتی را در نقاط مختلف کشور به راه انداخته است.
نظر به گفته‏های اعضای ارشد کمیسیون انتخابات که مسئولیت برگزاری یک پروسه دموکراتیک را دارد، معلوم می‏شود که حکومت افغانستان هیچ گونه برنامه‏ برای تامین امنیت ندارد.
احزاب سیاسی و شهروندان کشور نیز نگران‏اند که انتخابات آینده در موجودیت ناامنی اصلاً نمی‏تواند به گونه شفاف برگزار شود.
شهروندان افغانستان در انتخابات ریاست‏‌جمهوری با تمام ترسی که داشتند پای صندوق‏‌های رای رفتند و به نامزد دل‏خواه شان رای دادند.
اگر وضعیت جاری ادامه پیدا کند و کمیسیون انتخابات و حکومت به بی‌باوری مردم توجه نکنند، مردم بار دیگر در انتخابات آینده به گونه گسترده شرکت نخواهند کرد.
اعضای پیشین کمیسیون انتخابات می‏گویند که حکومت وحدت ملی تصمیم دارد با استفاده از ناامنی در انتخابات تقلب کند.
این اظهارات از سوی اعضای کمیسیون پیشین انتخابات در حالی صورت می‏گیرد که در انتخابات ریاست‏جمهوری گذشته این اتفاق رخ داد.
جامعه جهانی نیز تاکید دارد که ناامنی بزرگترین خطر برای یک انتخابات شفاف در افغانستان است.
گزارشاتی نیز منتشر می‏شود که نشان می‏دهد، گروه طالبان در بیشتر از ۵۰ فیصد از خاک افغانستان دست‏رسی دارند.
کمیسیون انتخابات و ریاست‏ جمهوری می‌بایست برای تامین امنیت و اعتماد سازی به شهروندان افغانستان سخت تلاش کنند.
کمیسیون انتخابات در چند دوره از انتخابات، پول‏های زیادی را مصرف کرده که نتیجه‏اش شده است حکومت وحدت ملی که برای جلوگیری از درگیری داخلی درسیاست افغانستان شکل گرفته است.
فرامرز دولت آبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا