آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

ناامنی و تقلب روند انتخابات را ضعیف کرده است

اما ناامنی تنها دلیل بی‌میلی مردم نسبت به مشارکت در انتخابات نیست، روند رای گیری، با تقلب و بی‌قانونی، موجب شده است بسیاری از مردم در مورد کل نظام .بدبین باشند



انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها قرار است در ۲۰ ماه اکتوبر برگزار شود، اما حملات گروه‌های هراس‌افکن نگرانی‌ها را نسبت به این‌که آیا به موقع برگزار خواهد شد، افزایش داده است.
طالبان و گروه تروریستی داعش همچنان مراکز رای دهی را در نقاط مختلف این کشور هدف قرار می‌دهند. یک حمله گروه داعش ماه گذشته جان ۵۷ نفر را، به شمول اطفال و زنان گرفت و بر این واقعیت تاکید می‌کند که مشارکت در انتخابات خطر جدی را برای مردم افغانستان به همراه دارد.
اما ناامنی تنها دلیل بی‌میلی مردم نسبت به مشارکت در انتخابات نیست، روند رای گیری، با تقلب و بی‌قانونی، موجب شده است بسیاری از مردم در مورد کل نظام بدبین باشند.
عدم علاقه نسبت به انتخابات
کارشناسان سیاسی می‌گویند بسیاری افغانستانی‌ها نسبت به پروسه انتخابات اعتقاد ندارند.
فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات به دویچه وله گفته است:« کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مسئولیت بازگرداندن اعتماد میان مردم افغانستان را در روند انتخابات دارد، اما تاکنون موفق به انجام این کار نشده است.»
کمیسیون مستقل انتخابات در ماه اپریل برای ثبت دست کم ۱۴ میلیون رای دهنده قبل از نظرسنجی‌های ماه اکتوبر راه‌اندازی کرد، اما تاکنون تنها ۴ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند.
در همین حال، آقای معنوی گفته است که رقم ۴ میلیون نفر نیز اغراق است و نسبت به درستی آن شک دارد.
وی گفته است:« ما می‌دانیم که در واقع افراد کمتری ثبت نام کرده‌اند.»
به گفته کارشناسان، وضعیت کنونی پارلمان افغانستان نیز دلیلی است که بسیاری از مردم افغانستان در روند انتخابات علاقه‌مند نیستند. فعالان حقوق بشر، قانون‌گذاران را متهم به حلقه‌گرایی، فساد و حتی جنایات مانند قاچاق می‌کنند. مردم از این ترس دارند که پارلمان آینده نیز متفاوت نباشد.
نعیم ایوب زاده رییس سازمان غیردولتی بنیاد انتخابات شفاف، به دویچه وله گفته است:« نامزدانی که با استفاده از پول حرام برای برنده شدن در انتخابات شرکت می‌کنند، به رای دهندگان زیاد اهمیت نمی‌دهند. آن‌ها وقتی برنده شدند فقط علاقه‌مند به دست آوردن پولی که مصرف کرده‌اند، هستند.»
تنها راه پیش‌رفت(برون‌رفت)
با وجود تقلبات انتخاباتی و عدم توجه مردم افغانستان به انتخابات ماه اکتوبر، بسیاری معتقدند انتخابات تنها راه پیش رفت برای کشوری که تلاش می‌کند روی پای خود بایستد، است. تحلیلگران می‌گویند ادامه روند دمکراتیک می‌تواند تنها گزینه‌ای باشد که صدای مردم شنیده شود و این مردم نیروهای غیرقانونی، از جمله هراس‌افکنان را شکست دهند.
یک امید خوب این است که تعدادی از نامزدهای جوان تحصیل کرده نیز برای انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها شرکت می‌کنند. این امر امیدوار کننده است که افغانستان بتواند در سال‌های آینده شاهد پیشرفت‌های بهتر درروند دمکراتیک باشد.
عبیدالله عزیزی، کاندیدای شورای ولسوالی در ولایت بلخ، امیدوار است که مشارکت جوانان در انتخابات بتواند همه چیز را برای کشورش تغییر دهد.
وی به دویچه وله گفته است:« مردم باید برای کاندیداهای جوان، تحصیل کرده و متعهد رای دهند که به نظر من از آن‌ها به بهترین شکل نمایندگی خواهد کرد.»

طارق اقتداری از اعضای سازمان نسل مثبت، کمپاینی را در رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده است تا رای دهندگان را متقاعد سازد به صورت عاقلانه رای دهند.
این سازمان در صفحه فیسبوکی‌اش گفته است:« ما نباید اشتباهی مرتکب شویم. کسانی که رای می‌خرند، قطعاً به خاطر منافع ملی سازش خواهند کرد؟»
منبع: دویچه وله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا