آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

نادری: فکر نمی‌کنم طالبان طرح جدید خلیلزاد را بپذیرند

یک عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان با گروه طالبان، می‌گوید که با توجه به شناختی که از طالبان در چند ماه گذشته یافته، این گروه طرح صلح خلیلزاد را نخواهد پذیرفت؛ زیرا با تمامیت خواهی طالبان همخوانی ندارد.


به گزارش خبرگزاری دید، نادر نادری عضو تیم مذاکره کننده گروه طالبان امروز یکشنبه(۱۷حوت) در نشستی در کابل گفت که بخش‌هایی از طرح جدید خلیلزاد که به حفظ ارزش‌های جمهوری مرتبط است، از سوی گروه طالبان پذیرفته نخواهد شد.
او تاکید کرد که یکی از شاخصه‌های گروه طالبان تمامیت خواهی است و حفظ ارزش‌های بیست سال اخیر با این موضوع در تضاد قرار می‌گیرد.
نادری به مسئله عوامل مانع روند صلح نیز اشاره کرده و یکی از این عوامل را منافع مختلف کشورهای منطقه خواند.
نادری: عامل دیگر در روند صلح منطقه است. مذاکرات زیادی شده است ولی منافع متعددی در این منطقه نهفته است. اهداف استراتژیکی وجود دارد که مانع صلح می‌شود. اهداف استراتژیک برخی کشورهای همسایه، با ما در تقابل است و این باعث می‌شود که مانع صلح شوند. اول پاکستان، شاخص‌های زیادی وجود دارد که پاکستان به خاطر منافع استراتژیکش مانع صلح است و نگرانی‌های زیادی دارد.
او تصریح کرد: هیچ روند صلحی به نتیجه نرسیده که کشورهایی از طرف‌های جنگ به عنوان عناصر نیابتی خود استفاده کنند. کشورهای منطقه از نگاه زبانی می‌گویند که جنگ به نفع ما نیست ولی عملاً به این گفته عمل نکرده‌اند تا هنوز. قسمی که پیشتر گفتم رسیدن به این مسئله نیاز به فشار و تحریم‌های زیادی از سوی جهان به ویژه از سوی ایالات متحده امریکا دارد.
به باور نادری، تلاش‌هایی که تاکنون در مورد اجماع منطقه‌ای در روند صلح صورت گرفته، نتیجه مثبت به دنبال نداشته است. او تاکید می‌کند که باید روی منافع استراتژیک منطقه بحث شود تا نگرانی کشورهای منطقه مرفوع شود که صادقانه در روند صلح اقدام کنند.
او گفت: تاکنون تلاش‌ها برای ایجاد اجماع منطقه‌ای با توجه به تضاد منافع نتیجه مثبتی نداشته است. آیا پاکستان با دریافت هزینه‌های مالی می‌تواند منافع خود را تغییر دهد. یا باید گزینه‌های دیگری مورد جستجو قرار بگیرد و فشار وارد شود. که بعداً به طالبان فشار وارد شود. جامعه جهانی و شرکای بین‌المللی ما نیاز دارد که راه‌های جدیدی را جستجو کند.
به باور این عضو هیئت مذاکره کننده دولت، تجارب امروز افغانستان با بیست سال پیش کاملاً متفاوت است:
تجارب امروز ما خوشبختانه متفاوت است من هم مثل یک پدر پاکستانی که دخترش پیلوت جت است دختر من هم پیلوت جت باشد. نمی‌خواهم که دخترم بی‌سواد بماند. شرایط امروزی افغانستان کاملاً متفاوت است. طالبان این شرایط را باید اول جذب کند و بعداً رفتار خود را تعدیل بکنند و به روند صلح با حفظ این ارزش‌ها بپیوندد.
دو هیئت تاکنون نشست جدی نداشته:
از سویی هم، نادر نادری در مورد نشست‌های دو هیئت مذاکره کنند در دوحه گفت که تاکنون نشست جدی صورت نگرفته است.
او گفت، دلیل این که من اینجا هستم و برخی همکاران دیگر نیز در کابل به سر می‌برند، این است که تاکنون نشست جدی صورت نگرفته است.
نادری: برای فعلاً نشست‌ها جسته و گریخته است. چند مجلس طولانی وجود داشته. معنی این که من این جا هستم این است که هنوز مجلس‌ها به صورت جدی آغاز نشده است. هیئت ما به صورت مستقلانه تلاش دارد که قناعت طرف مقابل حاصل شود که بیایند به میز مذاکره.
طرح خلیلزاد:
این عضو هیئت مذاکره کننده دولت اما در مورد طرح تازه خلیلزاد می‌گوید که بخش‌های این طرح در مورد حفظ اصل انتخابات و ارزش‌ها و قانون اساسی است مورد پذیرش طالبان قرار نخواهد گرفت.
نادری گفت: ما مسئولیت داریم که از تمام طرح‌ها و دیدگاه‌ها منافع خود را برداریم. این طرح زیر بررسی قرار دارد، اما مهم این است که ما آگاهانه و با نظر داشت حس استعجالیت به این موضوع بپردازیم. یک بخش این طرح رهنمودی است و یک بخش آن مسایلی است که فکر نمی‌کنم که جانب مقابل بپذیرد. یکی از شاخص‌های طرف مقابل تمامیت خواهی است. وقتی شاخصه یک طرف تمامیت خواهی باشد آینده مشترک قابل درک نمی‌باشد.
به گفته او، آمدن صلح نیاز به دقت بسیار دارد. با ساده انگاری و عدم دقت نمی‌توانیم صلح پایدار را تامین کنیم و همچنان با عدم استعجالیت نیز نمی‌توانیم خون‌ریزی را متوقف کنیم.
با این حال، این عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان گفت که اولویت افغانستان با اولویت امریکا متفاوت است و این مسئولیت ما است که از میان آن منافع خویش را برداشته و روی آن کار کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا