آخرین اخبارجهانسیاست

نخست‌وزیر پیشین عراق: امریکا تروریزم را از بین نمی‌برد، توازن ایجاد می‌کند

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر پیشین عراق می‌گوید که ریشه‌کن کردن تروریزم در آجندای امریکا نیست بلکه سعی می‌کند میان تروریست‌ها و دشمنان توازن به وجود آورد.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق در مصاحبه‌ای با سرویس خبری Cradle  گفته است که ایالات متحده تروریزم را کاملاً از بین نمی‌برد بلکه سعی می‌کند میان تروریست‌ها و دشمنان خود توازن به وجود آورد.

عبدالمهدی در پاسخ به سوالی در مورد بروز درگیری‌های فرقه‌ای عراق و دخالت احتمالی امریکا در آن گفته است: البته امریکایی‌ها در آن نقش داشتند. ایالات متحده ترجیح می‌دهد همه را تضعیف کند تا آن‌ها را کنترول کند. وقتی صحبت از جنگ فرقه‌ای شد، باید به کسانی برگردیم که در ابتدا جرقه نزاع‌های فرقه‌ای را زدند.

به گفته وی, القاعده قبل از عراق کشتار را در افغانستان آغاز کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌ شبکه‌های تروریستی گفته است: قبل از ۲۰۱۱، ایتلاف بین‌المللی، از جمله امریکایی‌ها علیه تروریزم می‌جنگیدند. اما ریشه‌کن کردن کامل تروریزم در دستور کار آن‌ها نبود.

وی افزوده است: مثلاً امروز در سوریه این اتفاق می‌افتد، جایی که گاهی می‌بینیم امریکایی‌ها رهبران القاعده و داعش را هدف قرار می‌دهند، اما بدون هیچ تلاشی برای از بین بردن کامل این سازمان‌ها، نوعی توازن بین تروریست‌ها و دشمنان‌شان برقرار می‌کنند. این این امر در سوریه و جاهای دیگر مشهود است.

گفتنی است که ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان نیز ٢٠ سال حضور نظامی داشت و جنگید اما امروز نگرانی‌ها در مورد احیای دوباره گروه‌های تروریستی و تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناه‌گاه امن افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا