آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستانچینسیاست

نشست دو جانبه چین و افغانستان در کابل برگزار شد

نشست دو جانبه چین و افغانستان با حضور معاون سفیر چین در افغانستان و برخی چهره‌های سیاسی کشور، امروز در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالباقی امین رییس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی، روز شنبه ( ۳۰ جدی) در نشست دو جانبه افغانستان و چین که در کابل برگزار شد، ضمن مهم دانستن روابط دوستانه چین و افغانستان گفت: «چین و افغانستان هر دو نیازمند یک دیگراند، زیرا چین یک کشور توسعه یافته و صنعتی است که افغانستان از لحاظ سیاسی و تجارتی به چنین کشوری نیاز دارد، و موقعیت استراتیژیک و تجارتی افغانستان نیز برای چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پس دو کشور با دوستی صادقانه منافع مشترکی را به دست خواهند آورد.»
در این نشست آقای «جین‌سیک‌سن» معاون سفیر چین در افغانستان نیز روی اهمیت دوستی دو کشور تاکید کرده، گفت: چین و افغانستان دو همسایه با تاریخ مشترک هستند که «راه‌ابریشم» نشان دهنده این تاریخ است، و کشور چین در تلاش یک ثبات سیاسی در افغانستان و زنده‌کردن دو باره شاهراه تجارتی ابریشم است.
همچنان معاون سفیر چین در افغانستان، با اشاره به ملاقات‌های رییس‌جمهور کشورش با آقای غنی و سفرهای آقای عبدالله به آن کشور گفت: در این ملاقات‌ها بارها بر همکاری‌های دو جانبه چین و افغانستان و گسترش روابط دو کشور تاکید شده است.
آقای جین سیک سن همچنان افزود، که کشورش در تلاش است تا رابطه پاکستان را با افغانستان بهبود بخشیده و دولت افغانستان را در مبارزه با تروریزم یاری رساند.
کریم خرم وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ، در این نشست نقش چین را در افغانستان مفید دانسته گفت: پاکستان همیشه در مسایل سیاسی افغانستان به شکل مستقیم دخالت داشته است و چین می‌تواند پاکستان را وادار کند تا دست از مداخلات سیاسی برداشته و به یک کشور دوست و همکار برای افغانستان تبدیل شود.
این در حالی است که چندی قبل چین نشست سه جانبه‌ای را برای بهبود افغانستان و پاکستان، در پکن برگزار کرد که کارشناسان سیاسی آن را امیدوار کننده می‌خوانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا