آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهزنانگزارش

نمایشگاه صنایع دستی؛ زنان خواستار لغو محدودیت ها شدند

خبرگزاری دید: وزارت اطلاعات و فرهنگ نمایشگاه صنایع دستی زنان را در کابل برگزار کرده و زنان می‌خواهند ممنوعیت مشاغل زنان بر طرف شود..

نمایشگاه صنایع دستی روز شنبه (۲۰ جوزا) از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و شرکت‌های صنایع دستی در کابل برگزار شد.

نمایشگاه صنایع دستی همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار شده و شرکت کنندگان می‌گویند که امارت اسلامی باید زمینه کار و فعالیت زنان را فراهم سازد.

شراره جلالی یک تن از کسانی که در این نمایشگاه صنایع دستی‌اش را به نمایش گذاشته، به خبرگزاری دید، می‌گوید که با آن که برای زنان اجازه اشتراک در نمایشگاه صنایع دستی داده شده است اما محدودیت‌هایی هم وجود دارد.

جلالی افزود که یکی از محدودیت‌ها این است که وی می‌خواسته همراه با شوهرش در یک غرفه کالاهای شان را به نمایش بگذارند ولی مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ اجازه چنین کاری را نداده است.

نمایشگاه صنایع دستی در دو سال اخیر از سوی حاکمان در همکاری با شرکت‌های خصوصی که در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند برگزار می‌شود. در نمایشگاه‌های دیگر که وزارت اقتصاد و اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری برگزار می‌کنند نیز یک بخش آن به زنان اختصاص می‌یابد.

طا-لبان بارها گفته‌اند زمینه کار و فعالیت زنان و همچنان زمینه رشد اقتصادی برای زنان را فراهم می‌کنند، موضوعی که تا کنون با انتقادهای زنان مواجه است.

از سویی هم شیرین اکبری یکی از دیگر از زنان شرکت کننده این نمایشگاه به خبرگزاری دید، می‌گوید که امارت اسلامی وعده‌های زیادی به آنها داده است ولی تاکنون وعده‌های شان عملی نشده است.

خانم اکبری از امارت اسلامی می‌خواهد تا از زنانی که در بخش صنعت کار می‌کنند حمایت کنند و زمینه کار و تولید محصولات شان را فراهم کند.

وی می‌گوید که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها در رشد و معرفی محصولات شان بسیار مفید است ولی بخش‌های جداگانه در نمایشگاه‌ها باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان نتوانند از بخش زنان بازدید کنند.

از سویی هم خدیجه احمدی یکی از زنانی که در بخش تولید و فروش لباس‌های افغانی فعالیت می‌کند در صحبت به خبرگزاری دید، گفت اگر طا-لبان بخواهند تا وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند باید زمینه فعالیت زنان شاغل و کار آفرین را فراهم سازد. وقتی یک زن یک کار بنیادی می‌کند ولو هر قدر کوچک باشد بازهم می‌تواند چندین نفر را از بیکاری و فقر نجات بدهند.

خانم احمدی افزکد که حکومت باید حق کار و تحصیل زنان را رعایت کند و به دختران و زنان اجازه آموزش و تحصیل را بدهد و همچنان زنان را اجازه دهد تا به کار بروند زیرا خیلی از خانواده‌ها هستند که یک زن نان‌آور شان است.

نویسنده

رسول شهزاد: کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا