آخرین اخباراسلایدشوجنگجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانکودکانمنطقه

نمایش قدرتمند فقدان و حزن؛ مظلومیت غزه جایزه گرفت

خبرگزاری دید: محمد سالم، عکاس فلسطینی خبرگزاری رویترز روز گذشته (۳۰ حمل) با تصویری اندوهناک و گیرا از زنی فلسطینی که پیکر کفن‌پوش بی‌جان خواهرزاده خردسالش را درآغوش گرفته است، جایزه معتبر بهترین عکس سال بنیاد عکس‌های مطبوعاتی جهان (World Press Photo) را به دست آورد.

این عکس که در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ در بیمارستان خان یونس در جنوب غزه به ثبت رسیده، ایناس ابو معمار ۳۶ ساله را در حالی که پیکر بی‌جان و کفن‌پوش سالی، خواهرزاده پنج ساله‌اش را در آغوش گرفته، به نمایش می‌گذارد. سالی همراه پدر و مادرش در پی اصابت موشک اسرائیلی به خانه‌شان جان سپرد.

محمد سالم می‌گوید که این عکس را روز دوم نوامبر سال گذشته با عنوان «لحظه‌ای قدرتمند و اندوهناک که بیانگر مفهوم گسترده‌ رویدادهای نوار غزه است» منتشر کرده است.

آقای سالم زمانی که این عکس نخستین‌بار در ماه نوامبر منتشر شد، درباره شرایط آن بیمارستان در غزه را چنین توصیف کرد: «مردم سردرگم بودند و از این سو به آن سو می‌دویدند. با اضطراب می‌خواستند بدانند عزیزانشان چه سرنوشتی داشتند. به این زن که پیکر دخترک را در آغوش گرفته بود و از خود جدایش نمی‌کرد، خیره شدم.»

به گفته هیات داوران بنیاد عکس‌های مطبوعاتی جهان، این تصویر «ترکیبی از توجه و تکریم است که نگاهی همزمان استعاری و واقعی به فقدانی تصور ناپذیر می‌اندازد».

این نخستین بار نیست که آقای سالم با اثری درباره درگیری فلسطینیان و اسرائیل در جهان شناخته می‌شود. او بیش از ده سال پیش نیز با تصویری دیگر از تلفات انسانی غزه موفق به دریافت این جایزه شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا