آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

نهادهای ناظر انتخاباتی: تقسیم شدن غزنی به سه حوزه‌ انتخابی خلاف قانون است


کمیسیون انتخابات در ساعات پایانی روز دوشنبه (۴ سرطان) اعلام کرد که تصمیم گرفته‌ است غزنی را به سه حوزه‌ انتخابی تقسیم کند و انتخابات در این ولایت به شکل حوزه‌ای برگزار شود.
اکنون نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند این تصمیم کمیسیون، خلاف قانون انتخابات است و با توجه به اندک‌بودن زمان برای پیش‌برد روند انتخابات، کمیسیون را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.
حفیظ‌الله هاشمی از کمیشنران کمیسیون انتخابات گفت، کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت که به خاطر حل مشکل ولایت غزنی، انتخابات در این ولایت به شکل حوزه‌ای برگزار شود و قرار است این ولایت به سه حوزه انتخابی تقسیم شود.
او گفته که این روند باعث می‌شود تا همه‌ مردم سهم خود را در انتخابات داشته باشند، به ویژه کسانی که بر روند برگزاری انتخابات در غزنی اعتراض داشتند.
در انتخابات قبلی پارلمانی، به دلیل این که شماری از ولسوالی‌های ولایت غزنی ناامن بود، ۱۱ نماینده‌ ولایت غزنی همه از یک قوم به پارلمان راه یافتند و سایر اقوام ولایت غزنی نماینده‌ای در پارلمان نداشتند.
نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند این تصمیم کمیسیون انتخابات هرچند پاسخ مثبتی به معترضان در ولایت غزنی است، اما در ذات خود در مخالفت با قانون قرار دارد.
به گفته‌ یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان، ماده‌ ۳۶ قانون انتخابات حکم می‌کند که ۱۸۰ روز قبل از روز انتخابات، باید بحث حوزه‌های انتخاباتی نهایی شده باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا