آخرین اخباراسلایدشوسیاستمنطقه

نواز شریف کیست و چرا برکنار شد؟

دادگاه عالی پاکستان پس از حدود یک سال و نیم بررسی پرونده قضایی فساد مالی ادعایی علیه نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور و فرزندانش «پرونده اسناد پاناما»، روز گذشته با صدور حکم نهایی، رای به رد صلاحیت نواز شریف داد.

براساس حکم دیوان عالی این کشور نواز شریف دیگر تا آخر عمر حق ندارد فعالیت سیاسی داشته باشد و همچنین وی و اعضای خانواده‌اش ممنوع‌الخروج شده‌اند.

انتظار می‌رود با برکناری نواز شریف، کابینه وی نیز منحل و نخست‌وزیر جدید باید دوباره از حزب حاکم «مسلم لیگ نواز» معرفی شده و کابینه جدید تشکیل شود. نوازشریف نخست‌وزیر برکنار شده نیز پس از سلب صلاحیت از سوی دادگاه عالی اعلام کرد که وی کرسی نخست‌وزیری را ترک کرده است. قرار است انتخابات سال آینده میلادی در این کشور برگزار شود.

به نقل از آناتولی، کمیسیون شش نفره که نمایندگان دو سازمان اطلاعاتی پاکستان نیز در آن حضور داشت از طرف دادگاه قانون اساسی این کشور جهت بررسی اسناد مرتبط با پاناما و ادعای فساد در خانواده نوازشریف تشکیل شد و دو پسر و دو تن از نزدیکان نخست‌وزیر این کشور برای ارایه توضیحات در آن حاضر شده بود.

گفتنی است دادگاه عالی پاکستان در ماه اپریل سال جاری میلادی دستور داد تا برای بررسی این پرونده تیم تحقیق متشکل از بازرسان غیرنظامی و نظامی تشکیل شود. این تیم، تحقیقاتی را درباره ثروت خانواده نواز شریف انجام داد اما اعضای خانواده وی گزارش و ادعاهای این تیم را رد کرد و آن را  بی‌اساس خواند.

نواز شریف کیست؟

محمد نواز شریف، در سال ۱۹۴۹ میلادی در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان به دنیا آمد. وی پس از تکمیل تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در لاهور، وارد دانشگاه پنجاب پاکستان شد و در رشته حقوق با اخذ مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد.

حزب مسلم لیگ شاخه نواز تحت رهبری وی در انتخابات سال ۲۰۱۳ به پیروزی رسید و نواز شریف برای سومین بار به نخست‌وزیری پاکستان رسید.

نواز شریف پیش از آن از ۱ نوامبر ۱۹۹۰ الی ۱۸ جولای ۱۹۹۳ دوره نخست وزیری‌اش را با مطرح‌شدن اتهام‌هایی نظیر تقلب در انتخابات و فساد ملی نتوانست به طور کامل به پایان برساند و به دنبال آن از سوی غلام اسحاق خان، رییس‌جمهور وقت پاکستان برکنار شد.

حزب مسلم لیک، بار دیگر در انتخابات سال ۱۹۹۷ پاکستان به پیروزی رسید و نواز شریف رهبر این حزب برای دومین‌بار نخست‌وزیر این کشور شد، اما جنرال پرویز مشرف فرمانده ارتش پاکستان با انجام کودتای نظامی در ۱۲ اکتبر سال ۱۹۹۹ نواز شریف را از قدرت برکنار و وی را به عربستان سعودی تبعید کرد و خود قدرت سیاسی کشور را به دست گرفت.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا