آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نگاه قومی به انتخابات خطرناک است!

چگونگی نگاه مردم به انتخابات، شکل دهنده یک پارلمان ملی و ریاست جمهوری ملی است و اگر امروز حکومت انحصارگر و پارلمان فاقد کارایی داریم، نتیجه نوع برخورد مردم به انتخابات است.


مردم افغانستان در چند دور از انتخابات برگزار شده به گونه پررنگ شرکت کردند. در کنار تقلب و تخطی‌های سازمان یافته از سوی کمیسیون انتخابات و دخالت ریاست جمهوری و حلقات مشخص، یک نگرانی کلان دیگر نیز وجود دارد که نگاه قومی از سوی نامزدان انتخابات و مردم به عنوان رای دهنده به پروسه انتخابات است و می توان مدعی شد که اگر این چالش از میان بر نداشته نشود، این روند دمکراتیک و مردم سالار با خطر مواجه خواهد شد.
کمیسیون انتخابات هم که فاقد اعتبار است، در این خصوص موفق نشده کار لازم انجام دهد. طی یک ماه اخیر با شمار زیادی از نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها نشست و برخاست داشتم و برای اکثر این نامزدان انتخابات، « بانک رای دهی » شان گروه‌های قومی است.
البته هستند نامزدانی که نگاه شان زیاد قومی نیست و شوربختانه شمار این نامزدان بسیار اندک است.
برخی از نامزدان انتخابات پارلمانی که برای نخستین‌بار تصمیم گرفته‌اند به عنوان نمایندگان مردم به پارلمان راه پیدا کنند، نگران نگاه قومی مردم به انتخابات‌اند. آن‌ها می‌گویند مردم باید در انتخابات پیش رو، روی شکل گرفتن پارلمان ملی فکر کنند.
در ایام مبارزات انتخاباتی، وقتی نامزدان انتخابات مسجد به مسجد و خانه به خانه می‌روند برای جلب حمایت مردم، احساسات قومی و مدهبی آن‌ها را زنده می‌سازد و خود شان را بانی‌های عدالت‌خواهی قومی معرفی می‌کنند.
به قول معروف، همین که نامزدان به اصطلاح « خر شان از گل گذشت » باز خبری از این حرف‌ها نیست و مردم هرگز نمی‌توانند به آن‌هایی که رای داده‌اند دسترسی داشته باشند.
آن نامزدان انتخابات مقصر اصلی‌اند که موجب نگاه قومی مردم به یک پروسه مردم سالار شده‌اند.
در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ خورشیدی، وقتی دو تیم انتخاباتی « اصلاحات و همگرایی» و «تحول و تداوم» روی نتایج انتخابات باهم درگیر بودند و اختلاف داشتند، روییکرد مردم هم متاسفانه قومی بود.
در آن زمان، در بخش‌های مختلف کشور به رسم اعتراض تظاهراتی شکل گرفت و مردم با دادن شعارهای قومی به خیابان‌ها ریختند. این نوع اعتراض که توام با باورهای قومی است، برای انتخابات و آینده دمکراسی خطرناک است.
چگونگی نگاه مردم به انتخابات، شکل دهنده یک پارلمان ملی و ریاست جمهوری ملی است و اگر امروز حکومت انحصارگر و پارلمان فاقد کارایی داریم، نتیجه نوع برخورد مردم به انتخابات است.
انتظار می‌رود، مردم افغانستان در انتخابات ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نوع نگاه شان را به پروسه انتخابات عوض کنند تا شاهد یک پارلمان ملی و حکومت ملی باشیم.
در حال حاضر این دید قومی بزرگترین خطر برای آینده پروسه انتخابات پنداشته می‌شود. تقلب و تخطی‌هایی که از آدرس کمیسیون انتخابات صورت می‌گیرد و گرفته است؛ قابل اصلاح است، اما زدودن حاکمیت نگاه قومی به این روند، زمان می‌برد تا تغییر کند و اگر این اتفاق واقع نشود، به قول معروف:« همان آش و همان کاسه خواهد بود.»
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا